تألیف کتاب "راهنمایی شناسایی ماهیان اقتصادی جنوب دریای کاسپین" توسط عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان

28 06 2021
کد خبر : 3196688
تعداد بازدید : 606

caspian-fish

 

کتاب "راهنمایی شناسایی ماهیان اقتصادی جنوب دریای کاسپین" توسط دکتر شیما بخشعلی زاده، دکتر کیوان عباسی، مهندس عادله رستم زاده و مهندس رضا نظام دوست توسط انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

امروزه افزایش جمعیت سبب توجه دوچندان به دریاها و منابع موجود درآن شده است. تنوع آبزیان و وجود طیف متنوعی از آنها در شمال و جنوب کشور سبب شده است که محصولات شیلاتی جایگاه ویژه ای در سبد غذایی ساکنین این مناطق و استان­های همجوار آنها داشته باشند. بر این اساس استفاده از آبزیان و به ویژه ماهیان مورد توجه بیش از بیش قرار گرفته و خوشبختانه سرانه مصرف آن رو به افزایش می­رود.  لذا دراین کتاب بر آن شدیم تا آشنایی با این منابع غنی در  شمال کشور را با زبانی ساده و قابل درک برای اقشار مختلف مردم و افرادی که کوچکترین آشنایی با ماهیان ندارند فراهم آوریم تا ضمن آشنایی آنها به آنچه در بازار می بینند و مصرف می کنند، به وضعیت  ذخایر زیستی و شدت آسیب پذیری آنها نیز واقف شوند و به سهم خود در پایداری این ذخایر ارزشمند کوشا شوند.

امید است مطالعۀ این کتاب و استفاده از راهبردهای شناسایی ارائه شده در آن، بتواند منجر به شناخت آسان ماهیان برای عموم مردم شده و به حفظ نسل این گونه­های ارزشمند با صید پایدار و مسئولانه از یک سو و خرید آگاهانه و مسئولانه از سویی دیگر کمک نمایند تا بتوانیم شاهد ذخایر پایدار این ماهیان باشیم و این میراث ارزشمند را برای نسل­های بعدی نیز حفظ کنیم.


دسته بندی :
خبرها