رئیس سازمان امور دانشجویان در دانشگاه گیلان: مشکل خوابگاه های دانشجویی بدون حضور خیرین رفع نخواهد شد

13 09 2017
کد خبر : 3265579
تعداد بازدید : 161

ظهر امروز نشست شورای دانشگاه گیلان با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در این نشست گفت: در وزارت علوم علیرغم همه فراز و نشیب‌ها، شاهد ثبات و پیشرفت موثر رشد کمی و کیفی همه بخش‌های آموزش عالی بوده‌ایم. وی تاکید کرد: همه دانشگاه‌های کشور باید برای بین المللی شدن نقشه راه طراحی کرده و آمادگی لازم را از جهت رفاهی و زیرساختی برای رسیدن به این هدف داشته باشند. دکتر صدیقی جذب دانشجویان غیرایرانی را بهترین راه برای تحقق بین المللی شدن دانشگاه‌ها اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار و ۴۸۵ نفر دانشجوی بورسیه و غیربورسیه خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند که تا پایان برنامه ششم باید این میزان به ۷۵ هزار نفر برسد.وی تحقق این هدف را نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها و حمایت کمی و کیفی از دانشگاه‌ها برای بین المللی شدن عنوان کرد و آن را موجب ایفای نقش مثبت دانشگاه‌های کشور در عرصه بین الملل دانست. معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به اینکه سالانه ۴ هزار نفر اتباع غیرایرانی از طریق آزمون وارد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور می‌شوند، عنوان کرد: سالانه تعدادی از اتباع غیرایرانی نیز از طریق بورسیه و با تلاش وزارت علوم و دانشگاه‌ها جذب می‌شوند.وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر نقش موثر دو حوزه مشاوره و سلامت در دانشگاه‌ها، آنها را بخش مهمی از کار دانشگاه‌ها دانست که در وزارت علوم نیز بر آن بسیار تاکید می شود. دکترصدیقی وظیفه و رسالت دانشگاه‌ها در امر مشاوره را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: با ارائه مشاوره و افزایش فعالیت مراکز مشاوره‌ای دانشگاه‌ها، باید از آسیب‌های اجتماعی درمیان دانشجویان جلوگیری کرد.وی به تاثیر تربیت بدنی و ورزش بر روحیات دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میانگین فضای ورزشی دانشگاه‌های کشور ۱.۱۸ متر مربع است که باید آن را به ۱.۵۰ متر مربع برسانیم. معاون وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل خوابگاه های دانشجویی کشور بدون حضور خیرین رفع نخواهد شد گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید حدود75 هزار ظرفیت به مجموعه خوابگاهی اضافه شود و این برنامه بدون همکاری خیرین امکان پذیر نخواهد شد. وی ادامه داد بسیاری از دانشگاه های شناخته شده در دنیا با نیات خیر خیرین ساخته شده و امروزه بسیاری از این دانشگاه‌ها هزینه‌های خود را با استفاده از مواردی مانند وقف در آموزش عالی دنبال می کنند.
دکتر صدیقی همچنین گفت: حدود255 هزار ظرفیت خوابگاه مجردی در کل کشور دارد که از این مجموع حدود 220 هزار خوابگاه های ملکی و اجاره ایی دانشجویان است. رییس سازمان امور دانشجویان افزود: علاوه بر خوابگاه های فوق حدود 30 هزار خوابگاه های خودگردان یا بخش خصوصی در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم وجود دارد دارد که دانشجویان ساکن هستند.وی اضافه کرد: در آمایش برنامه ششم توسعه 75 هزار ظرفیت به مجموعه خوابگاهی کشور اضافه می شود که اجرای این برنامه نیازمند جدی کمک دولت و خیرین است تا بتوان مشکل آموزش عالی را رفع نمود. رییس سازمان امور دانشجویان گفت: وزارت علوم در سال گذشته خوابگاه های موجود را از یک تا پنج رتبه بندی کرده که رتبه پنج بدترین خوابگاه های ما بود و خوشبختانه توانستیم امسال با کمک صندوق رفاه 65 خوابگاه را با کمک صندق رفاه تجهیز کنیم.دکتر صدیقی ادامه داد: برنامه ما در سال آینده این است که رتبه 4 ساختمان خوابگاهی که حدود 200 خوابگاه است تجهیز کنیم که دانشجویان با خیال راحت درس خود را ادامه دهند. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست به ارائه گزارشی از دانشگاه در حوزه های مختلف پرداخت.    
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.