در ادامه این مراسم معاون وزارت کار و امور اجتماعی طی سخنانی با اشاره به اينكه 72 درصد كارفرمايان تحصيلات دانشگاهي ندارند و 84 درصد دارندگان مدرك دانشگاهي مزد و حقوق بگيرند و تنها شش درصد مدرك دانشگاهي كارآفريني دارند، گفت: ضريب كارآفريني قبل از ورود به دانشگاه بالاتر از پس از آن است.
رئيس موسسه كار و تامين اجتماعي با بيان اينكه بيش از 50 درصد بيكاران ديپلم و بالاتر هستند، تصريح كرد: هر كارآفريني كه 42 ماه ايجاد مركز آفرينش را پشت سر گذاشته باشد و حداقل سه ماه حقوق كاركنان خود را بدهد، كارآفرين تثبيت شده است.
وي كارآفريني را براساس اصلهاي فرصت، كشف فرصت، بهرهبرداري از فرصت و نوآوري و ايجاد ارزش افزوده دانست و گفت: نقش پژوهش در دانشگاهها كم رنگ است و موسسههاي عالي آموزشي بايد وارد مباحث كارآفريني شوند.
سپهري با اشاره به اينكه 87 درصد ثروت دنيا غير ملموس است، تصريح كرد: كارآفريني فرآيند خلق ثروت و ارزش از فرصتهاي نوآورانه است.
معاون وزير كار و امور اجتماعي ثروت را سه دسته طبيعي، توليدي و غير ملموس برشمرد و خاطرنشان كرد: تنها چهار درصد ثروت جهان از منابع طبيعي بوده و 87 درصد ثروت غير ملموس است.
وي ثروت غير ملموس را نتيجه سرمايههاي انساني و اجتماعي، دولت شايسته، كنترل فساد و حاكميت قانون براي هر كشور عنوان كرد و افزود: با ثروت طبيعي، كشور نميتواند توسعه پيدا كند و اين ثروت غير ملموس است كه حرف نخست را در فرآيند توسعه ميزند.
سپهري ثروت سرانه در ايران را 24 هزار دلار اعلام كرد و اظهار داشت: ثروت طبيعي 59 درصد، ثروت توليدي 15 درصد و ثروت غير ملموس در كشور 27 درصد است.
وي دستيابي به انرژي هستهاي، ماهواره اميد و موفقيتهاي پزشكي را حاصل ثروت غير ملموس و تلاش جوانان دانشمند كشور دانست و اظهار داشت: جوانان ايران با تكيه بر علم و دانش و براساس اقتصاد دانش محور توانستهاند خود را ارتقا دهند.
سپهري ثروت اجتماعي را حاصل اعتماد دولت به مردم عنوان كرد و افزود: اگر به دنبال ايراني آباد هستيم، بايد نسبت به سرمايههاي انساني حساس باشيم و با اين روند آموزشي در دانشگاهها راه به جاي نميبريم.
معاون وزير كار و امور اجتماعي خاطرنشان كرد: با دورههاي تكميلي، تعامل اجتماعي و كارهاي گروهي دانشجويي همراه با آموزش مهارتها ميتوان تحول ايجاد كرد.
وي پاياننامههاي دانشجويي را بيارتباط با نياز جامعه عنوان كرد و گفت: اين روش نيازمند بازنگري است، ضمن اينكه دورههاي كارآفريني و كسب و كار نيز بايد به خلع آموزشي اضافه شود.
سپهري تدريس و آموزش در كشور را به روز ندانست و افزود: نميتوانيم به مدرك تحصيلي كه 30 سال پيش از دانشگاه گرفتهايم، متكي باشيم، زيرا علم هر روز متحول ميشود.
در این جشنواره از تعدادی از کارآفرینان دانشگاهی تقدیر به عمل آمد . که رحيم قره داغی با ارائه طرح ماکت هواپيما، هيلکوپتر و کشتی ، ميلاد شيدفر با ارائه طرح کمربند هوشمند خودرو ، الهه هادی زاده با طرح توليد بطريهای دوقلوی نوشابه، زيبا و زاهد شفيع پور با طرح معرفی هتل سازی در شهر تاريخی ماسوله و یاسمن ندیمی در زمینه نوآوری و ایجاد باغات زیتون از برگزيدگان اين جشنواره بودند.