نخستین جشنواره یکروزه طرحهای کسب و کار دیروز در تالار شهید مطهری دانشگاه گیلان برگزار شد

11 03 2009
کد خبر : 3326986
تعداد بازدید : 69
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان در این جشنواره که با همکاری دانشگاه گیلان و جهاد دانشگاهی برگزار شده بود طی سخنانی بر اهمیت و جایگاه کارآفرینی و افزایش مهارت ها و خلاقیت عملی دروس دانشگاهی تأکید نمود . دکتر ارسلان دمیرچی گفت : دانشگاه گیلان در تدوین و تنظیم برنامه های آموزشی خود به این مهم توجه ویژه دارد و با تغییر در برنامه های دروس دانشگاهی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و راه اندازی رشته های میان رشته ای افزایش مهارت ، خلاقیت و کارآفرینی را در بین دانش آموختگان دنبال می کند .

در ادامه این مراسم معاون وزارت کار و امور اجتماعی طی سخنانی  با اشاره به اينكه 72 درصد كارفرمايان تحصيلات دانشگاهي ندارند و 84 درصد دارندگان مدرك دانشگاهي مزد و حقوق بگيرند و تنها شش درصد مدرك دانشگاهي كارآفريني دارند، گفت: ضريب كارآفريني قبل از ورود به دانشگاه بالاتر از پس از آن است.
رئيس موسسه كار و تامين اجتماعي با بيان اينكه بيش از 50 درصد بيكاران ديپلم و بالاتر هستند، تصريح كرد: هر كارآفريني كه 42 ماه ايجاد مركز آفرينش را پشت سر گذاشته باشد و حداقل سه ماه حقوق كاركنان خود را بدهد، كارآفرين تثبيت شده است.
وي كارآفريني را براساس اصل‌هاي فرصت، كشف فرصت، بهره‌برداري از فرصت و نوآوري و ايجاد ارزش افزوده دانست و گفت: نقش پژوهش در دانشگاه‌ها كم رنگ است و موسسه‌هاي عالي آموزشي بايد وارد مباحث كارآفريني شوند.
سپهري با اشاره به اينكه 87 درصد ثروت دنيا غير ملموس است، تصريح كرد: كارآفريني فرآيند خلق ثروت و ارزش از فرصت‌هاي نوآورانه است.
معاون وزير كار و امور اجتماعي ثروت را سه دسته طبيعي، توليدي و غير ملموس برشمرد و خاطرنشان كرد: تنها چهار درصد ثروت جهان از منابع طبيعي بوده و 87 درصد ثروت غير ملموس است.
وي ثروت غير ملموس را نتيجه سرمايه‌هاي انساني و اجتماعي، دولت شايسته، كنترل فساد و حاكميت قانون براي هر كشور عنوان كرد و افزود: با ثروت طبيعي، كشور نمي‌تواند توسعه پيدا كند و اين ثروت غير ملموس است كه حرف نخست را در فرآيند توسعه مي‌زند.
سپهري ثروت سرانه در ايران را 24 هزار دلار اعلام كرد و اظهار داشت: ثروت طبيعي 59 درصد، ثروت توليدي 15 درصد و ثروت غير ملموس در كشور 27 درصد است.
وي دستيابي به انرژي هسته‌اي، ماهواره اميد و موفقيت‌هاي پزشكي را حاصل ثروت غير ملموس و تلاش جوانان دانشمند كشور دانست و اظهار داشت: جوانان ايران با تكيه بر علم و دانش و براساس اقتصاد دانش محور توانسته‌اند خود را ارتقا دهند.
سپهري ثروت اجتماعي را حاصل اعتماد دولت به مردم عنوان كرد و افزود: اگر به دنبال ايراني آباد هستيم، بايد نسبت به سرمايه‌هاي انساني حساس باشيم و با اين روند آموزشي در دانشگاه‌ها راه به جاي نمي‌بريم.
معاون وزير كار و امور اجتماعي خاطرنشان كرد: با دوره‌هاي تكميلي، تعامل اجتماعي و كارهاي گروهي دانشجويي همراه با آموزش مهارت‌ها مي‌توان تحول ايجاد كرد.
وي پايان‌نامه‌هاي دانشجويي را بي‌ارتباط با نياز جامعه عنوان كرد و گفت: اين روش نيازمند بازنگري است، ضمن اينكه دوره‌هاي كارآفريني و كسب و كار نيز بايد به خلع آموزشي اضافه شود.
سپهري تدريس و آموزش در كشور را به روز ندانست و افزود: نمي‌توانيم به مدرك تحصيلي كه 30 سال پيش از دانشگاه گرفته‌ايم، متكي باشيم، زيرا علم هر روز متحول مي‌شود.

 

در این جشنواره از تعدادی از کارآفرینان دانشگاهی تقدیر به عمل آمد . که رحيم قره داغی با ارائه طرح  ماکت هواپيما، هيلکوپتر و کشتی ، ميلاد شيدفر با ارائه طرح کمربند هوشمند خودرو ، الهه هادی زاده با طرح توليد بطريهای دوقلوی نوشابه، زيبا و زاهد شفيع پور با طرح معرفی هتل سازی در شهر تاريخی ماسوله و یاسمن ندیمی در زمینه نوآوری و ایجاد باغات زیتون از برگزيدگان اين جشنواره بودند.

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.