وزيرعلوم خبرداد: برخورد با موسسات غيرمجاز-عدم امکان اجرايی شدن تغييرات کنکوری مجلس درسال۸۷-دعوت از اساتيد ايرانی دانشگاههای خارج برای تدريس

28 10 2007
کد خبر : 3335685
تعداد بازدید : 68
وزيرعلوم، تحقيقات و فناوری در حاشيه يکصدمين نشست شورای برنامه ريزی آموزشی و درسي، ‌علمی کاربردی با اشاره به کسری بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری اظهار کرد: وزارت علوم مساله کسری بودجه خود را با رياست جمهوری و معاونت برنامه ريزی رياست جمهوری مطرح کرده است و همه نيز نسبت به کسری بودجه اين وزارتخانه اتفاق آرا دارند، ولی در خصوص ميزان اين کسری بودجه بايد به تفاهم برسند.

به گزارش خبرنگار صنفی فرهنگی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر محمد مهدی زاهدی همچنين با اشاره به طرح وزارت علوم برای استفاده از اساتيد ايرانی معتبر خارج از کشور در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: اين طرح به خصوص در رشته‌های نوين که نيروی لازم را در کشور نداريم، اجرا خواهد شد.

به گفته وي، همچنين اعزام دانشجويان دکترا به خارج از کشور در رشته‌های نو و مورد نياز کشور اجرا خواهد شد.

وی با بيان اينکه تعداد زيادی از دانشمندان ايرانی ساير کشورها در حال فعاليت هستند گفت:‌ اين مساله را نبايد به صورت منفی قلمداد کرد، دانشگاه‌ها و دانشگاهيان با بسياری از اين اساتيد تبادلات علمی دارند و آمادگی اين را دارند که به عنوان مشاور و استاد راهنما برای دانشجويان کشور همکاری کنند بنابراين اين مساله را بايد به صورت مثبت نگاه کرد نه با ديدگاه منفی.

دکتر زاهدی با اشاره به فعاليت برخی از موسسات غيرمجاز با عنوان علمی و کاربردي، اظهار کرد: يقينا مدارک اين موسسات غيرمجاز مورد تاييد وزارت علوم نيست، با اين حال خوشبختانه از سال گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی کاری بسيار سنگين را در اين راستا آغاز کرده و به اين موسسات اخطارهايی داده تا در جهت کسب استانداردهای لازم اقدام کنند و تا کنون نيز بيش از 50 درصد اين موسسات با رعايت استانداردها و ضوابط آموزش عالی مجوز دانشگاه جامع علمی کاربردی را دريافت کرده‌اند و با بقيه آنها که از عناوين وزارت علوم و دانشگاه جامع علمی کاربردی سوء استفاده می کنند، نيز برخورد خواهد شد.

وزيرعلوم همچنين در رابطه با تغييرات ساختاری وزارت علوم خاطرنشان کرد: اجرای طرح تغيير ساختار وزارت علوم نيازی به مصوبه مجلس ندارد و با نهايی شدن در هيات دولت، اجرايی خواهد شد.

وی با اشاره به تشکيل هيات عالی گزينش اعضای هيات علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اين هيات مرکزی همواره در وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته است و وظيفه نظارت بر عملکرد اين هيات و همچنين رسيدگی به تخلفات اعضای هيات علمی را برعهده خواهد داشت.

وزير علوم با بيان اينکه آخرين تغييرات کنکور 87 در 30 مهرماه از طريق سازمان سنجش اعلام شده است، اظهار کرد: آزمون سراسری سال 87 دقيقا مشابه آزمون سراسری سال گذشته برگزار خواهد شد با اين تفاوت که تاثير سوابق تحصيلی به صورت اعمال ضرايب دروس امتحانی اعمال خواهد شد که آزمون آن به صورت سراسری و نهايی برگزار شده است.

وی همچنين با بيان اينکه بنا بود مجلس آخرين تغييرات طرح کنکور را اعلام کند تصريح کرد: با توجه به اينکه تا کنون مجلس طرح کنکور را اعلام نکرده است بنابراين در صورتی که مجلس تغييرات طرح کنکور خود را اعلام کند اين تغييرات برای کنکور سال 88 اجرايی خواهد شد و برای در سال 87 اجرا نمی شود، چرا که آخرين تغييرات کنکور سال 87 از طريق سازمان سنجش ايجاد شده و ديگر تغييری در آن اعمال نخواهد شد.

وزير علوم همچنين در خاتمه با اشاره به تغيير رييس دانشگاه شهيد بهشتی اظهار کرد: اين تغييرات عادی بوده و بالاخره يک روز بنده نيز از سمت وزارت تغيير خواهم يافت.

منبع : www.isna.ir 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.