وزیر علوم تازه‌ترين اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم را اعلام كرد

19 10 2007
کد خبر : 3336075
تعداد بازدید : 93
دكتر محمد مهدي زاهدي وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری مسئولیت تهيه طرح تهيه نقشه جامع‌علمي كشور به‌عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است ولی وزارت علوم هم با تشكیل گروههای كارشناسی از استادان و نخبگان دانشگاهی، هم اكنون در حال كار برروي این پروژه بزرگ هست. دكتر زاهدی درباره استفاده از علوم كاربردی به عنوان دغدغه دیگر مقام معظم رهبری گفت: در این زمینه این وزارتخانه، روي چند موضوع كار كرده است كه یكی از آنها تدوين حدود 200 رشته میان رشته‌ای به ویژه در دوره‌های تحصیلات تكمیلی است كه در برخی از این رشته‌ها به زودی دانشجو جذب می كنیم. وزير علوم حقوق انرژی، حقوق دریاها، حقوق هوایی، حقوق هسته‌ای و ... را از جمله برخي از اين رشته‌ها اعلام كرد و افزود: علاوه بر اين، در آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها هم بازنگری و شرط ارتقای آنان را، ارائه تحقیقات علمی ـ كاربردي اعلام‌ كرده‌ایم. وي در مورد تعامل صنعت و دانشگاه گفت: اكنون شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای خوبی را برای ارتباط این دو گروه پایه ریزی كرده است و در بودجه امسال نیز حداقل یك درصد بودجه دستگاههای دولتی به بخش پژوهش اختصاص داده شده است كه به تقويت ارتباط بين صنعت و دانشگاهها كمك شاياني خواهد كرد. دكتر زاهدی همچنین افزود: وزارت علوم در 2 نامه از همه وزراتخانه‌ها و سازمانهای بزرگ خواسته است، طرح‌های و نیازهای خود را با مشاركت دانشگاه‌ها و تحت نظارت این وزارتخانه انجام دهند كه خوشبختانه برخی دستگاهها مانند وزارتخانه‌های نفت، راه، كشور، مسكن، شهرداریها و جهاد كشاورزی تاكنون طرح های خود را اعلام كرده اند. وی در بخش دیگری از این برنامه در باره دغدغه مقام معظم رهبری برای ایجاد بستر تامین آرمانهای دانشجویان هم، با اشاره به تاكیدات ایشان مبنی بر عقلانی بودن و امكان پذیر بودن این آرمانها گفت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تامین اینگونه مطالبات را وظیفه خود می داند. وزیر علوم درباره حذف كنكور هم گفت: این اقدام اكنون امكان پذیر نیست ولی از سال آینده از هر 10 نفر شركت كننده در كنكور ،9 نفر به دانشگاه راه می یابند، و در سال 88 این تعداد به 100 درصد می رسند كه البته این اقدام به معني اين نيست كه رقابتي بين دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه‌هاي بزرگ و مهم وجود نخواهد داشت. زاهدی افزود: در بسیاری از كشورهای دنیا هم كنكور وجود دارد و هم‌ اينكه دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاههاي بزرگ و قوي رقابت شديدي دارند. و دانش‌آموزاني به اين دانشگاهها مي‌تواند وارد شوند كه همه ضرورتهاي ورودي آن دانشگاهها را كسب كنند. به طور مثال در چین و بسياري كشورهاي ديگر. ولی ممكن است در شكل و مكانيزم جذب دانشجو تفاوتهايي وجود داشته باشد. دكتر زاهدي در بخش ديگر از سخنان خود گفت كه در 2سال گذشته ميانگين جذب دانشجو در تحصيلات تكميلي حدود 50درصد افزايش يافته، اضافه كرد كه با اين حركت، ما به طور ویژه به ‌سوي تامین نیازهای جامعه و بازار كار حركت مي‌كنيم. زاهدی درباره دعوت از اساتید خارجی به جای اعزام دانشجو به خارج هم گفت: براساس اعلام رئیس جمهور در حال طراحی این كار با هماهنگی وزارت خارجه هستیم ولی برای سرعت دادن به این كار باید برنامه ریزی و هماهنگی با دانشگاه‌ها هم انجام شود تا با شناسايي نيازهاي آنها اقدامات عملي در اين زمينه انجام پذيرد. وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در باره بالا بودن هزینه تحصیلی در ایران در مقایسه با سایر كشور‌ها این موضوع را رد كرد و گفت: هزینه تحصیل در ایران حتی در مقایسه با كشورهای همسایه پایین است به طور مثال در دانشگاه پیام‌نور هزینه هر ترم تحصیلی 100 هزار تومان و در موسسات غیرانتفاعی هم حدود 400 هزار تومان است، اين درحالي است كه در دانشگاههای دولتی روزانه اين كار به صورت رايگان صورت مي‌پذيرد. ضمن اينكه در كشورهای دیگر با تحمیل خرج های سفر و غیره این هزینه‌ها، بالاتر هم مي‌رود به هر حال براي پاسخگويي به نيازهاي متقاضيان ورود به دانشگاهيان وزارت علوم بر آن است تا راه ورود 100 درصد داوطلبان به دانشگاهها را تا سال 88 هموار كند. وی كیفیت دانشگاهها را در مقایسه با دانشگاههای خارج هم بالا دانست و گفت: دانشجویان ما به راحتی تحصیلات خود را در دانشگاه‌های خارجه در بهترين شرايط ادامه می دهند و سطح كارشناسی و فوق لیسانس دانشگاههاي ايران با دانشگاههاي پيشرفته برابري مي‌كند. وزیر علوم همچنین از اقدام موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی كشور برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به ویژه رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام خبر داد و این اقدام را موجب رقابت و بالا رفتن كیفیت دانشگاه های داخل دانست با اين كار عملاً مسير براي رتبه‌بندي دانشگاههاي داخلي نيز هموارتر و عملي‌تر خواهد شد. زاهدی همچنین از حمایت این وزارتخانه برای تشكیل كرسی‌های آزاد علمي در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی براساس آیین نامه جدید خبر داد و تاكید كرد: براساس این آیین نامه، این كرسی‌های آزاد اندیشی باید با حضور داور يا دوران مرتبط با موضوع انجام و ارزیابی شود. وی درباره انتقاد رئیس جمهور از بوروكراسی در آموزش عالی هم گفت: این وزارتخانه از دو سال قبل تغييرات اساسي را براي روان‌سازي سيستم اداري و آموزشي خود شروع كرده است كه از جمله آن رایانه‌‌ای شدن روند كنكور است و ما امسال 7 میلیون نفر را به صورت اینترنتی نام نویسی و نتایج آنان را اعلام كردیم به طوری كه در 8 ساعت 5/1 میلیون نفر به اینترنت مراجعه و نتیجه خود را دریافت كردند كه در كشور و حتي كشورهاي منطقه نيز اين حجم مراجعه بي‌سابقه بوده است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آخر از اقدام این وزارتخانه برای الكتروني كردن پایان نامه‌های دانشگاهی خبر داد و تأكيد كرد كه اين امر دسترسي به كليه موضوعات پايان نامه‌ها را به منظور استفاده نیازمندان و برقراری ارتباط بین دانشگاه و خارج از دانشگاه هموار خواهد كرد.  
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.