چاپ کتاب مبانی اخلاق جنسی در اسلام

11 03 2014
کد خبر : 3301854
تعداد بازدید : 279
کتاب مبانی اخلاق جنسی در اسلام تحریر دکتر علی کريمیان صيقلاني عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه گیلان توسط انتشارات انتشارات دانشگاه گيلان به چاپ رسيد.  

کتاب مذکور شامل تعداد سه بخش تحت عناوین: کليات و تعاريف، اخلاق جنسی نوين، مبانی دينی اخلاق جنسی در اسلام و شش فصل به شرح ذيل می باشد:

1 - مبانی معرفت شناختي

2 - مبانی هستی شناختي

3 -مبانی انسان شناختی

4 - مبانی گيتی شناختي

5- مبانی معنا شناختی اخلاق جنسي

6-مبانی ارزش شناختی اخلاق جنسي

پيش‌گفتار

جهان در عصر کنونی که آن را به اصطلاح مدرن می­خوانند، شاهد بحران­های متنوعی در عرصه­های گوناگون است و از جمله می­توان به بحران اخلاقی اشاره کرد. یکی از بحران­های اخلاقی، در زمینة اخلاق جنسی است و بسیاری از پژوهشگران حوزة تمدن­ها، معتقدند عامل این بحران، فرهنگ رایج مغرب زمین است که بر اساس رخدادهایی، دچار انحطاط شده و اشتباهاتی را که هنوز خودِ غرب از نادرستی آن آگاهی نیافته، به جهان تحمیل کرده است.

به طور عمده منشأ بحران در زمینة اخلاق جنسی در غرب چند چیز است: نخست مربوط است به انحراف در مقصد از جهت هدف‌انگاری میل جنسی. بشر کنونی که از متافیزیک فاصلة بسیاری گرفته است، لذت­طلبی در همة امور را جایگزین اهداف الاهی و ارزش­های متعالی کرده است و این میان، لذت جنسی برای برخی، بیش از لذت­های دیگر مورد توجه قرار گرفته است. چه این که ابهام و انحراف ماهوی در مفاهیم واژگان اخلاق جنسی، منشأ دیگری برای بحران و سردرگمی بشر معاصر در مسائل اخلاق جنسی است. مشخص نبودن مرزها، موجب شده تا بسیاری از واژگان و ارزش­های اخلاق جنسی، از قداست افتاده و حتی تا حدّ هنجارهای خودساخته و توهمات بشری، تنزل یابند.

در بین عواملی که منشأ انحراف و بحران در اخلاق جنسی شده است، هیچ چیز به اندازة بحران در مبانی و اصول نظام فلسفی اخلاق جنسی غرب، این پیکرة حساس را نلرزانده است. مبانی و اصول نادرستی که منشأ راهکارها و سرانجام رفتارهای غیر قابل توجیه شده و پیامدهای وخیمی را به غرب و بلکه به کل بشر تحمیل کرده است. برخی پیامدهای اخلاق جنسی نوین عبارت است از فروپاشی نظام خانواده، افزایش ناامنی و جرائم جنسی، افزایش بحران­های روحی و روانی و سرانجام بالا رفتن تمایل به رفتاری­های بد جنسی.

آن‌چه اکنون پیش رو دارید، بیش از هر چیز، بیان مبانی و اصول اخلاق جنسی مبتنی بر آموزه­های دین مبین اسلام است و در ضمن تلاش دارد با بازتعریف مفاهیم در اخلاق جنسی، برخی از انحرافات موجود در اندیشة نوین پیرامون اخلاق جنسی را بررسی و مورد نقد قرار دهد.

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.