در ابتدا معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه ضمن گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر اظهار داشت: برگزاری کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاهها از مطالبات مقام معظم رهبری بوده که در سال 1382 مطابق نظر ایشان به تصویب رسیده است.
دکتر علیرضا صدر ممتاز در ادامه گفت: حمايت از مباحث قابل داوری و تبديل آن بر تجربه جمعبندی شده و زمينهسازی ويژه برای نهضت توليد و عرضه نظريه اسلامی در علوم انسانی از اهداف برگزاری کرسی نظريه پردازی است.
وی خاطر نشان ساخت: مسائل مورد توجه دانشگاهیان و شفاف سازی نزاع و ابهام در جبههبندی فکری و فرهنگی و جمعبندی علمی مباحث مهم، برای رشد فرهنگی جامعه، از جمله اهداف سیاستهای شورای علمی فرهنگی در امر برگزاری کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره است .
وی با تأکید بر افزایش برگزاری کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاه گیلان افزود: کرسيهای نظريهپردازی محدود به حوزه علوم انسانی نبوده و اين آغازی برای برگزاری کرسيهای نظريهپردازی توسط گروههای آموزشی ديگر دانشگاه گيلان است.
دکتر رضا سیمبر دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان و صاحب کرسی ، ضمن معرفی و تحلیل سردمداران قدرت در جهان امروز و سیاست جهانی، به ارائه و بیان نظریه خود در این باره پرداخت:به نظر ميرسد که رخداد ١١ سپتامبر و حمله به برجهای دوقلوی نيويورک سيتی توسط اسامه بن لادن و القاعده غرب را شگفت-زده نمود. به ويژه آنچه که باعث تعجب غربيها بود نفوذ بنيادگرايی اسلام در قلب جامعه غربی بود. اين در حالی است که در مباحث فکری از قبل مطرح شده، برخورد تمدنی بين اسلام و غرب نيز امری متوقع جلوه داده شده بود. مضافاًً اينکه صحنه بين الملل شاهد تنازعاتی بود که دارای بهانه-های دينی بودند مانند حملات تروريستی القاعده در جاهای مختلف، تنش بين هند و پاکستان و حرکت انقلاب دينی موفق در ايران و افغانستان، و شکل گيری قدرتمندانه حرکت انتفاضه در سرزمينهای اشغالی اسراييل.
رییس دانشکده علوم انسانی در ادامه گفت:به نظر ميرسيد که نه غربی ها و نه به طور ويژه آمريکاييها آماده اين چالش و بی ثباتی در جامعه و زندگی خود نبودند. اين حمله توسط گروههای بنيادگرای دينی در تاريخ آمريکا و کشورهای غربی بی مانند بود.
وی در این کرسی به بررسی ابعاد آسيب شناسانه برداشت غرب از مفهوم اسلام گرايی و اسلام سياسی می پردازد و نشان ميدهد که خاستگاه اين برداشت منفی از اسلام گرايی در دو فرآيند پايه های تطبيقی غربيان از سوابق بنياد گرايی در دنيای غرب و پايه های سياسی برای توجيه عملکرد سياستگزاران غرب در موضوع سياست خارجی خلاصه می شود.
دکتر سیمبر در زمینه جنگ رسانه ای غرب علیه اسلام گرایی می گوید: قطعااستفاده از زور به شکل نامشروع و ناعادلانه دفاع مشروع نميباشد. اين در حالی است است که استفاده از زور و قوای قهريه به شکل مشروع در جوامع مدنی و مفهوم جنگ عادلانه به عنوان نياز حقوق بين الملل به شکل جهانی مورد قبول قرار گرفته است. رسانه های غربی به شکل ناعادلانه يک جنگ رسانه ای را عليه جهان اسلام بهراه انداخته-اند، که اين قضيه نيازمند تدبير و برنامه ريزی مناسب جهت مواجهه با آن می-باشد.
وی اظهار داشت: انديشه های سنتی اسلامی در بستر زمان جديد جان گرفتند. اين در حالی بود که پيروزی انقلاب اسلامی واستقرار نظام جمهوری اسلامی در ايران در اين ميان به جهان اسلام انرژی مجددی را اعطا کرد. مسلمانان در همه سرزمينهای خود خواهان اجرای قوانين اسلامی شدند تاجايی که نهضتهای اسلامی در پاکستان و سودان و مصر به طور جدی خواهان آن شدند که کشورهايشان به حکومت اسلامی تبديل شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه اسلام دين آرامش، صلح، پويايی و زندگی است که به حيات بيش از يک ميليارد انسان با نژادها،قوميت ها و فرهنگها و منطقه های مختلف جغرافيايی معنا بخشيده گفت: تجديد حيات سياسی و فرهنگی اسلام در قالب اسلام گرايی بخشی از حرکت عمومی و معاصر در کشورهای اسلامی می باشد که به عنوان يک جريان مهم مدنی و تأثيرگزار درعرصه انديشه و حوزه عمل اجتماعی سياسی و اقتصادی مطرح است. از اينرو لازم است جهان اسلام ضمن تأکيدبر روی ضرورت تفکيک اسلام گرايی مبتنی بر اسلام ناب از رويکردهای افراطی از جمله روی آوردن بر تروريسم کور و تهديد جان افراد بی گناه همه اين گرايشها را با تأکيد و شدت محکوم نمايد.
شایان ذکر است دکتر سید محمد اسدی نژاد، دکتر سید امیر نیاکوئی، دکتر محمد حسین اسماعیلی سنگری و دکتر احمد جانسیز از اعضای نقد و بررسی کرسی نظریه پردازی بودند.
مجموعه عناوین ومتن کرسی ارائه شده