گزارش اولین کرسی نظریه ‌پردازی ترویجی دانشگاه گیلان

13 06 2010
کد خبر : 3320984
تعداد بازدید : 118
اولین کرسی نظریه‌پردازی ترویجی دانشگاه گیلان تحت عنوان نابسندگی تحلیل گفتمان غرب در مورد اسلام گرایی» با سخنرانی دکتر رضا سیمبر دانشیار گروه علوم سیاسی روابط بین‌الملل دانشکده ادبیات و علوم انسانی روز سه‌شنبه مورخ 4/3/89 در تالار حکمت دانشکده انسانی برگزار شد.

 در ابتدا  معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه ضمن گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر اظهار داشت: برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاهها از مطالبات مقام معظم رهبری بوده که در سال 1382 مطابق نظر ایشان به تصویب رسیده است.

دکتر علیرضا صدر ممتاز  در ادامه گفت: حمايت از مباحث قابل داوری و تبديل آن بر تجربه جمع‌بندی شده و زمينه‌سازی ويژه برای نهضت توليد و عرضه نظريه اسلامی در علوم انسانی از اهداف برگزاری کرسی نظريه پردازی است.

وی خاطر نشان ساخت: مسائل مورد توجه دانشگاهیان و شفاف سازی نزاع و ابهام در جبهه‌بندی فکری و فرهنگی و جمع‌بندی علمی مباحث مهم، برای رشد فرهنگی جامعه، از جمله اهداف سیاست‌های شورای علمی فرهنگی در امر برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره است .

وی با تأکید بر افزایش برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه گیلان افزود: کرسي‌های نظريه‌پردازی محدود به حوزه علوم انسانی نبوده و اين آغازی برای برگزاری کرسي‌های نظريه‌پردازی توسط گروه‌های آموزشی ديگر دانشگاه گيلان است.

دکتر رضا سیمبر دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان و صاحب کرسی ، ضمن معرفی و تحلیل سردمداران قدرت در جهان امروز  و سیاست جهانی، به ارائه و بیان نظریه خود در این باره پرداخت:به نظر ميرسد که رخداد ١١ سپتامبر و حمله به برجهای دوقلوی نيويورک سيتی توسط اسامه بن لادن و القاعده غرب را شگفت-زده نمود. به ويژه آنچه که باعث تعجب غربيها بود نفوذ بنيادگرايی اسلام در قلب جامعه غربی بود. اين در حالی است که در مباحث فکری از قبل مطرح شده، برخورد تمدنی بين اسلام و غرب نيز امری متوقع جلوه داده شده بود. مضافاًً اينکه صحنه بين الملل شاهد تنازعاتی بود که دارای بهانه-های دينی بودند مانند حملات تروريستی القاعده در جاهای مختلف، تنش بين هند و پاکستان و حرکت انقلاب دينی موفق در ايران و افغانستان، و شکل گيری قدرتمندانه حرکت انتفاضه در سرزمينهای اشغالی اسراييل.

رییس دانشکده علوم انسانی در ادامه گفت:به نظر ميرسيد که نه غربی ها و نه به طور ويژه آمريکاييها آماده اين چالش و بی ثباتی در جامعه و زندگی خود نبودند. اين حمله توسط گروههای بنيادگرای دينی در تاريخ آمريکا و کشورهای غربی بی مانند بود.

وی در این کرسی  به بررسی ابعاد آسيب شناسانه برداشت غرب از مفهوم اسلام گرايی و اسلام سياسی می پردازد و نشان ميدهد که خاستگاه اين برداشت منفی از اسلام گرايی در دو فرآيند پايه های تطبيقی غربيان از سوابق بنياد گرايی در دنيای غرب و پايه های سياسی برای توجيه عملکرد سياستگزاران غرب در موضوع سياست خارجی خلاصه می شود.

دکتر سیمبر در زمینه جنگ رسانه ای غرب علیه اسلام گرایی می گوید: قطعااستفاده از زور به شکل نامشروع و ناعادلانه دفاع مشروع نميباشد. اين در حالی است است که استفاده از زور و قوای قهريه به شکل مشروع در جوامع مدنی و مفهوم جنگ عادلانه به عنوان نياز حقوق بين الملل به شکل جهانی مورد قبول قرار گرفته است. رسانه های غربی به شکل ناعادلانه يک جنگ رسانه ای را عليه جهان اسلام بهراه انداخته-اند، که اين قضيه نيازمند تدبير و برنامه ريزی مناسب جهت مواجهه با آن می-باشد.

وی اظهار داشت: انديشه های سنتی اسلامی در بستر زمان جديد جان گرفتند. اين در حالی بود که پيروزی انقلاب اسلامی واستقرار نظام جمهوری اسلامی در ايران در اين ميان به جهان اسلام انرژی مجددی را اعطا کرد. مسلمانان در همه سرزمينهای خود خواهان اجرای قوانين اسلامی شدند تاجايی که نهضتهای اسلامی در پاکستان و سودان و مصر به طور جدی خواهان آن شدند که کشورهايشان به حکومت اسلامی تبديل شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه اسلام دين آرامش، صلح، پويايی و زندگی است که به حيات بيش از يک ميليارد انسان با نژادها،قوميت ها و فرهنگها و منطقه های مختلف جغرافيايی معنا بخشيده گفت: تجديد حيات سياسی و فرهنگی اسلام در قالب اسلام گرايی بخشی از حرکت عمومی و معاصر در کشورهای اسلامی می باشد که به عنوان يک جريان مهم مدنی و تأثيرگزار درعرصه انديشه و حوزه عمل اجتماعی سياسی و اقتصادی مطرح است. از اينرو لازم است جهان اسلام ضمن تأکيدبر روی ضرورت تفکيک اسلام گرايی مبتنی بر اسلام ناب از رويکردهای افراطی از جمله روی آوردن بر تروريسم کور و تهديد جان افراد بی گناه همه اين گرايشها را با تأکيد و شدت محکوم نمايد.

شایان ذکر است دکتر سید محمد اسدی نژاد، دکتر سید امیر نیاکوئی، دکتر محمد حسین اسماعیلی سنگری و دکتر احمد جانسیز از اعضای نقد و بررسی کرسی نظریه پردازی بودند.

 

 

مجموعه عناوین ومتن کرسی ارائه شده

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.