یادداشت دکتر رضی درباره سامانه «ارائه ایده و پیشنهاد»

04 01 2014
کد خبر : 3303339
تعداد بازدید : 223

 

  امروز پنج شنبه دوازدهم دی ماه مصادف با سالروز شهادت امام رضا(ع) است که برای ملت ما نماد ولایت، معنویت، سخاوت و مهربانی است و اقشار گوناگون مردم در سطوح مختلف، این تجربه را داشته اند که در بارگاه حرمش به تصفیه دل بپردازند واز طریق او که رضا نام دارد رضایت خداوند را جلب کنند. 

هفده روز از راه اندازی سامانه «ارائه ایده و پیشنهاد» می گذرد. یکی از کارهایم در این روزها مطالعه پیام های این سامانه بود تا با مسائل و مشکلات موجود از زبان صاحبان اصلی دانشگاه آشنا شوم و از لابه لای آنها راه هایی برای حل مشکلات و اداره بهتر دانشگاه بیابم. در این روز تعطیل موفق شدم چهارصد و چهارمین پیامی را که در این سامانه ثبت شده است نیز بخوانم و یک بار دیگر مروری بر محتوای همه آنها بیندازم. در همین جا از همه کسانی که با ارسال دیده های خود بر من منت گذاشته اند و با این اقدام به کمک مدیریت جدید آمده اند تشکر می کنم.

 48 درصد پیام ها از طرف دانشجویان و 45درصد آنها از طرف همکاران دانشگاهی و بقیه از طریق شهروندان ارسال شده است. دقیقاً نیمی از پیام ها ی همکاران دانشگاهی از سوی اعضای هیات علمی و نیمی دیگر از طرف کارکنان دانشگاه دریافت شده است. اغلب پیام ها آمیزه ای از موضوعات مختلف بود: بیان تبریک، ارانه ایده و عرضه شکایت، اما به صورت مشخص 57درصد پیام ها حاوی ارائه ایده و پیشنهاد بود و 35درصد آنها انتقاد و شکایت از وجود مشکلات که برخی از آنها به واحدهای مربوط ارجاع داده شد.

حرف های مشترک در پیام ها بسیار بود. حساسیت چندین فرد نسبت به یک مسئله نشان از مهم تر بودن آن می داد. با این همه اگر پیام هایی را که جنبه شخصی داشت کنار بگذاریم ، بیش از دویست عنوان ایده و پیشنهاد رسیده است که بیشتر آنها مربوط به حوزه آموزشی دانشگاه است. این ایده ها در شش قسمت عمومی، آموزشی، رفاهی ، پژوهشی، فرهنگی و اداری طبقه بندی شده اند که برخی مربوط به سیاستگذاری ها و برخی مربوط به حوزه اجراست.

برای بهره وری بیشتر لازم است پیشنهاد ها اولویت بندی شوند تا آنهایی که زیربنایی و اساسی ترند مورد توجه جدی تر قرار گیرند. بدیهی است که امکان اجرایی شدن همه پیشنهادها زمان براست و ابتدا باید زمینه های لازم برای عملی شدن آن فراهم آید که از جمله آن اصلاح نگرش مدیران و اساس قراردادن بهبود کیفیت در کارهاست.

مطالعه مجموعه پیام ها ضمن اینکه موجب شد تا در ابتدای کار، در جریان مسائل خُرد و کلان دانشگاه قرار گیرم و راه هایی را برای اداره بهتر دانشگاه بیابم مرا مصمم تر کرد تا در آینده همیشه از خرد جمعی بهره گیرم و زمینه های مشارکت اقشار مختلف دانشگاهی را در اداره دانشگاه فراهم آورم. اطمینان دارم همه دانشگاهیان اعم از اعضای هیات علمی ، کارکنان و دانشجویان، دانشگاه را خانه خود خواهند دانست و به سهم خود در بهبود وضعیت و ارتقای آن خواهد کوشید.

در پایان مجدداً از همه افرادی که پیام فرستاده اند تشکر می کنم. همچنان منتظر دریافت ایده ها و پیشنهادهای جدید برای ارتقا و رشد آموزش عالی استان در ابعاد علمی و فرهنگی هستم. امیدوارم با آغاز ماه ربیع الاول، دل همه دانشگاهیان بهاری گردد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.