گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال۱۳۵۳ بر اساس تفاهمنامه همکاری ایران و آلمان زیر نظر دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان راه اندازی شد، سپس در سال۱۳۵۷ به عنوان رشتهای مستقل، با ۴۴ دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد. افزایش قابلیتهای فکری و نیروی انسانی این گروه، ویژگیهای جغرافیایی و فرهنگی خاص و پیشینه غنی ورزش در استان گیلان موجب شد تا در سال ۱۳۷۱ موافقت اصولی برای تبدیل گروه به دانشکده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شده و دو سال پس از آن، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تأسیس شود.
این دانشکده با امکانات مناسب ، منابع انسانی و کادر علمی مجرب نقش ارزندهای در اعتلای علمی و شکوفایی ورزشی در سطح ملی و منطقهای ایفا نموده، که تعداد پذیرفته شدگان دورههای کارشناسی ارشد و دکتری کشور از این دانشکده، خود گواه این مطلب است.
در حال حاضر ۴ گروه آموزشی شامل فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی، آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و تربیت بدنی و علوم ورزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال فعالیت هستند.
اسامی روسای دانشکده از ابتدا تا کنون به همراه زمان تصدی
مدت اشتغال | مدرک تحصیلی هنگام تصدی و رشته تحصیلی | نام و نام خانوادگی | |
تا تاریخ | از تاریخ | ||
۲۴/۱/۱۳۷۵ | ۲۴/۱/۱۳۷۳ | دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی- مدیریت ورزشی | دکتر مهرعلی همتی نژاد |
۲۴/۱/۱۳۷۷ | ۲۴/۱/۱۳۷۵ | دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی | دکتر خسرو ابراهیم |
۱۵/۱۱/۱۳۸۴ | ۲۴/۱/۱۳۷۷ | دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی-فیزیولوژی ورزشی | دکتر ارسلان دمیرچی |
۳/۲/۱۳۹۳ | ۱۵/۱۱/۱۳۸۴ | دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی-فیزیولوژی ورزشی | دکتر فرهاد رحمانی نیا |
تاکنون | ۳/۲/۱۳۹۳ | دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی-فیزیولوژی ورزشی | دکتر حمید محبی |
کادر آموزشی و رتبه علمی دانشکده
لزوم بهرهگیری از آموزش جامع و کامل برای دانشجویان و نیاز به بهرهمنـدی از دانش و تجربه اساتید طـراز اول باعث گردید اقدامات لازم در جذب اعضای هیأت علمی در کلیه گرایشهای ورزشی در این دانشکده به انجام رسد و هم اکنون اعضای هیات علمی مطابق با مندرجات جدول زیر مشغول به کار میباشند.
رتبه دانشگاهی | تمام وقت | |
زن | مرد | |
استاد | – | ۴ |
دانشیار | – | ۵ |
استادیار | ۲ | ۵ |
مربی | ۱ | ۲ |
امکانات اداری ـ آموزشی و پژوهشی
علیرغم تازه تأسیس بودن این دانشکده، امکانات اداری و آموزشی مناسبی جهت ایفای نقش و جایگاه این رشته فراهم شده است. این مجموعه شامل حوزۀ ریاست، معاونین اداری- مالی، آموزشی و پژوهشی، دفاتر اساتید، تالار استاد معین، کتابخانه، دفاتر کارشناسان آموزش و پژوهش، مراکز رایانه، آزمایشگاههای فیزیولوژی ورزشی و آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، کلاس های آموزشی، دفتر دانشجویان دکتری و سایر امکانات همچون انتشارات، کتابفروشی، بوفه و سالن غذاخوری با مساحت حدود ۳۰۰۰ متر مربع میباشد.
کتابخانه
همزمان با تأسیس گروه و سپس مستقل شدن آن به عنوان دانشکده، تمهیدات لازم جهت تشکیل کتابخانه و ساماندهی منابع مختلف اطلاعاتی همچون کتاب، نشریه، پایاننامه، نوار و لوح فشرده آموزشی و ورزشی و … انجام شد تا بدینوسیله بستر مناسبی برای تحقیق و پژوهش فراهم آورده شود.
این کتابخانه از نظر کمی و کیفی یکی از بهترین کتابخانههای حوزه ورزش و تربیت بدنی به حساب میآید و کلیه منابع آن، وارد نرم افزار کتابخانه ای شده و امکان جستجو را برای کاربران فراهم آورده است.
منابع تا پایان سال ۱۳۹۳
۱٫کتاب فارسی:۱۲۹۶۳جلد.
۲٫کتاب لاتین:۲۲۷۵جلد.
۳٫پایاننامه:۴۸۱عنوان
- روزنامه: ۸ عنوان
- لوح فشرده آموزشی و کتاب الکترونیک: ۵۷۷ عنوان
همچنین در بخش مرجع واطلاع رسانی این کتابخانه، کتاب های مرجع عمومی، تخصصی، اطلس ها و … موجود می باشد.
مرکز رایانه
واحد رایانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی با هدف تهیه، مدیریت و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری رایانههای اعضای محترم هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشکده در سال ۱۳۷۸ راه اندازی شد. این مرکز در حال حاضر با امکانات لازم به همراه سایر تجهیزات رایانهای به عنوان یکی از زیرمجموعههای حوزه پژوهشی در ۴ بخش مجزا به ارائه خدمات میپردازد.
۱- اتاق کنترل و سرور دانشکده
۲-سایت دانشجویان کارشناسی
۳-سایت دانشجویان کارشناسی ارشد
۴-سایت دانشجویان دکتری
آزمایشگاه
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۷۲ در راستای نیل به اهداف آموزش عالی کشور موفق به تجهیز و راه اندازی آزمایشگاههای علوم ورزشی گردید . این آزمایشگاهها در سه بخش ذیل با لوازم و وسایل آزمایشگاهی تخصصی تجهیز شده است:
۱ – آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی
۲ – آزمایشگاه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی
۳-آزمایشگاه جوندگان
آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی
درحال حاضر این آزمایشگاه مجهز به وسایل تخصصی زیر می باشد:
کاربرد
| نام وسیله ( فارسی ) | ردیف |
ارزیابی نوسانات الکتریکی قلب | الکتروکاردیوگرام | ۱ |
اندازه گیری تغییرات فشار خون | (فشارسنج) جیوه ای پایه دار | ۲ |
اجرای تمرین و آزمون های هوازی ،
بی هوازی | نوارگردان | ۳ |
تحلیل گازهای تنفسی و برآورد حداکثر اکسیژن مصرفی( VO2max) | گازآنالایزر | ۴ |
ثبت سازه های آنتروپومتریک ، فیزیولوژیک و ترکیب بدن | دستگاه ارزیاب ترکیب بدن | ۵ |
آزمون و تمرین هوازی ، بی هوازی | چرخ کارسنج | ۶ |
اندازه گیری توان بی هوازی و پرش عمودی | آزماینده پرش عمودی |
۷ |
اندازه گیری زمان واکنش و عکس العمل | دستگاه زمان واکنش | ۸
|
نیروسنجی ماهیچه ای کمر، پشت، بازو و ران | داینامومتر (نیروسنج) | ۹
|
اندازه گیری توان بی هوازی و پرش عمودی | پرش عمودی درجا | ۱۰ |
آزمون و تمرین هوازی ، بی هوازی | نوارگردان | ۱۱ |
اندازه گیری توان هوازی و بی هوازی | پله | ۱۲ |
اندازه گیری لاکتات | لاکتومتر | ۱۳ |
نیروسنجی ماهیچه ای کمر، پشت، بازو و ران | نیروسنج (لافایت) | ۱۴ |
آزمایشگاه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی
این آزمایشگاه دارای تجهیزاتی جهت سنجش میزان ناهنجاریهای ساختار اسکلتی و عضلانی بدن و مولاژهای استخوانها، عضلات و مفاصل میباشد که عبارتند از :
وسایل و اموال موجود در آزمایشگاه حرکات اصلاحی
ردیف | نام وسیله | کاربرد |
۱ | دستگاه الکترومایوگراف و سیستم کامپیوتری | اندازه گیری سیگنال های عصبی و ثبت تغییرات الکتریکی عضله |
۲ | صفحه شطرنجی(سیمتروگراف)
| ارزیابی وضعیت قامت ، راستای اندام ها و ناهنجاری بدن از نمای خلفی، جانبی و قدامی |
۳ | دستگاه صندلی یونکس | فعالیت های بازتوانی و آزمون |
۴ | سکوی بازتوانی برای مچ پا | توان بخشی مچ پا در تمرین های اصلاحی |
۵ | تعادل سنج | ارزیابی تعادل دوطرفه بدن در حالت ایستاده |
۶ | نردبان بک من | جهت انجام تمرینات ورزشی |
۷ | پودیا اسکوپ (نماگر کف پا) | ارزیابی ناهنجاری های کف پا |
۸ | اسپاینال موس | اندازه گیری ناهنجاری های ساختاری |
۹ | صفحه نیرو | سنجش دیجیتالی نیروی پرش عضلات پایین تنه |
۱۰ | دستگاه زمان واکنش | اندازه گیری واکنش دیداری ، شنیداری |
۱۱ | زمان سنج حرکت و واکنش | اندازه گیری واکنش دیداری ، شنیداری |
۱۲ | دستگاه زمان سنج نوری، پدال پا و دست | ارزیابی زمان واکنش |
۱۳ | یادگیری حرکتی صفحه ترسیمی | شناسایی وضعیت شی / ترسیم تصویر در زوایای متفاوت در آینه |
۱۴ | زمان سنج واکنش زانو | ارزیابی زمان واکنش زانو |
۱۵ | پگ بورد (آزمون تخته سوزنی) | سرعت دست در جابجایی قطعات |
۱۶ | زمان سنج دیجیتال | ارزیابی زمان واکنش |
۱۷ | آزمونگر صوتی پرش ارتفاع | ثبت اندازه پرش سارجنت در یک صفحه دیجیتال (ارزیابی توان و نیروی پا) |
۱۸ | حرکت سنج | اندازه گیری زوایای حرکت دست با چشم بسته |
۱۹ | دستگاه فیلمبرداری با سرعت بالا(دیجیتال) | جهت تحلیل حرکت |
۲۰ | تعادل سنج ایستا | سنجش تعادل ایستا |
۲۱ | تعادل سنج پویا | سنجش تعادل پویا |
۲۲ | فوت اسکنر | ارزیابی وضعیت کف پا و قوس کف پا |
۲۳ | عکس العمل زمان واکنش | ارزیابی زمان واکنش |
۲۴ | فوت سوئیچ(گیت تایمر) | ارزیابی سرعت راه رفتن |
۲۵ | جایروشتاب سنج ۳ بعدی ۶ کاناله | ارزیابی شتاب حرکت اندام ها |
۲۶ | الکتروگونیامتر | ارزیابی دیجیتال زوایای مفاصل |
۲۷ | دستگاه آنالیز حرکتی (Motion Analyser) | تجریه و تحلیل بیوکانیکی حرکت |
۲۸ | دستگاه تجزیه و تحلیل مرکز فشار(Force Plate) | تجزیه و تحلیل مرکز ثقل و فشار |
آزمایشگاه جوندگان
این آزمایشگاه با ظرفیت نگهداری ۱۶۰سر رت و امکاناتی چون :
ردیف | نام وسیله | کاربرد |
۱ | سانتیریفیوژ چهارشاخه | تفکیک سرم |
۲ | میکروسانتیریفیوژ یونیورسال | تفکیک سرم با دور بالا (rpm 14000) |
۳ | آون حرارتی | استریزه کردن |
۴ | PH متر | سنجش PH |
۵ | ترازوی دیجیتال | وزن کردن |
۶ | تردمیل جوندگان | اجرای پروتکل های دویدن |
۷ | استخر جوندگان | اجرای پروتکل های شنا |
۸ | فریزر ۳۰- درجه سانتی گراد | نگهداری بلندمدت نمونه های سرم و پلاسما |
۹ | گلوکومتر | سنجش گلوکز |
۱۰ | محفظه بیهوشی | بیهوشی کردن حیوانات |
۱۱ | هموژنایزر | هموژنایزر کردن نمونه های بافتی |
افتخارات دانشکده و اعضای هیأت علمی در سطح ملی و بین المللی
۱-کسب برترین دانشکده به لحاظ رتبه اساتید نسبت به اعضای هیات علمی فعال با داشتن ۴ استاد تمام و پنج دانشیار و هفت استادیار از ۱۹ عضو هیات علمی در سطح دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور.
۲-بزرگترین مرکز آموزشی- ورزشی شمال کشور و اولین دانشکده شهرستانی که قبل از انقلاب اسلامی دوره آموزشی داشته و در سال های ۷۴ و ۸۲ جذب دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری داشته است.
۳-کسب رتبه های برتر تک رقمی و دورقمی دانش آموختگان دانشکده در کنکور ارشد و دکتری در طی سال های گذشته
۴-کسب مدال و افتخارات ورزشی در سطوح جهانی، آسیایی، المپیاد دانشجوی، منطقه ای و ملی.
۵-دانشکده برتر دانشگاه از لحاظ رتبه اساتید، بنحوی که ۵۰ درصد عضای هیات علمی دارای رتبه دانشیاری و استاد تمام هستند و حدود ۹۲ درصد اعضای هیات استادیار به بالا هستند و دراین ارتباط سرآمد همه دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشور هستند.
۶-کسب بیشترین عنوان پژوهشگر برتر از سوی اعضای هیات علمی دانشکده جشنواره های پژوهشی استانی و دانشگاهی در طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ به نسبت اعضای هیات علمی سایر دانشکده ها
۷-احراز پژوهشگر برگزیده کشوری در گروه علوم انسانی (۱۳۸۴)، استاد نمونه کشوری (۱۳۸۹) و استاد نمونه دانشگاه (۱۳۹۳) از سوی همکاران هیات علمی دانشکده
۸-داشتن بیشترین ارائه مقالات علمی-پژوهشی در نشریات و همایش های عملی داخلی و بین المللی به نسبت اعضای هیات علمی در سطح دانشگاه گیلان
۹-تقدیر ار کتاب های مبانی «تغذیه ورزشی» و «فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۱۰-تقدیر از سه پایان نامه به عنوان پایان نامه برتر از سوی انجمن تربیت بدنی کشور در همایش دست آوردهای پژوهشی دانشگاه تهران (۱۳۸۰)
۱۱-دریافت دیپلم افتخار و تندیس بلورین برای طرح «تدوین سیستم نظارت و ارزشیابی برنامه های تربیت بدنی دانشگاه های کشور» به عنوان طرح برتر از سوی انجمن تربیت بدنی کشور (۱۳۸۰)
۱۲-معرفی یکی از همکاران هیات علمی به عنوان یکی از ۲۰ استاد بر تالیف در حوزه علوم انسانی (۱۳۹۲) در پایگاه اسنای علوم جهان اسلام (ISC) و دریافت لوح تقدیر و جایزه در کنگره علمی-ورزشی شورای المپیک آسیا (۲۰۰۹)
۱۳-عضویت در کمیته فنی و علمی و مدرسی فدراسیون بین المللی کشتی (FILA) از سال ۲۰۰۷ توسط یکی از همکاران هیات علمی دانشکده
۱۴-عضویت در کارگروه علوم انسانی و اجتماعی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشکده
۱۵-عضویت در کمیته برنامه ریزی علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور توسط دوتن از اعضای هیات علمی دانشکده
۱۶- احراز ریاست انجمن علمی آسیب شناسی و حرکات اصلاحی کشور توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشکده
راهبرد دانشکده (افق چشم انداز دانشکده در سال های آتی)
۱-ارتقای جایگاه دانشکده در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
۲–تبدیل دانشکده با یکی از قطب های علمی معتبر در کشور
۳-ارتقاء سطح کیفی آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشکده تربیت بدنی، به منظور کسب جایگاه ممتاز و برتر علمی در کشور
۴-ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه پایدار در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فناوری در رشته های علوم ورزشی.
۵-ایجاد محیطی حمایتی از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران
۶-توسعه آموزشی و تحقیقات با رویکردهای تولید ثروت و کارآفرینی
۷-ایفاء نقش محوری در توسعه تربیت بدنی و علوم ورزشی ملی، منطقه ایی
۸-فراهم سازی بستری مناسب برای تعامل پویا و سازنده با سایر مراکز علمی داخل و خارج کشور.
۹-ایجاد محیطی علمی و فرهنگی برای رشد و شکوفایی استعدادهای گوناگون دانشجویان در زمینه های علمی، پژوهشی و کارآفرینی در مسیر رشد و اعتلای کشور.
۱۰- ارتقاء ساختار برای همکاری مطلوبتر بین گروه های مختلف
برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانیهای علمی
با توجه به ارتباط متقابل حوزههای مختلف دانش بشری با ورزش و تربیت بدنی و لزوم آشنایی دانشجویان با دانش و تجربه اساتید صاحبنظر و مدیران باشگاهها و مربیان صاحبنام، حوزه پژوهشی دانشکده همه ساله با دعوت از اساتید صاحبنظر، مدیران ورزشی، مربیان طراز اول و روانشناسان و آسیبشناسان ورزشی زمینه برگزاری کارگاهها و جلسات سخنرانی را در محیط دانشکده فراهم نموده است.
برگزاری همایشهای ملی
طی مدت فعالیت این حوزه برگزاری همایشهای زیر به انجام رسیده است:
vچهارمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی ـ ۱۳۷۹
vهمایش بینالمللی علوم ورزشی دانشگاههای حاشیه دریای خزر ـ شهریور ماه ۱۳۸۳
vسمینار هماندیشی استعدادیابی در ورزش ـ تیرماه ۱۳۸۶
vهمایش ملی علم و بسکتبال ـ شهریور ماه ۱۳۹۰
vبرگزاری همایش سالانه اساتید
vبرگزاری دو همایش دانشجویی به زبان انگلیسی
vبرگزاری همایش های سالانه دانشجویی (۱۷ همایش)
انتشار نشریات علمی ـ پژوهشی
حضور و فعالیت اعضای هیأت علمی مجرب در حوزههای فیزیولوژی و مدیریت ورزشی باعث گردید اقدام لازم جهت توسعه و ترویج دانش با چاپ نشریات علمی ـ پژوهشی انجام پذیرد. در همین راستا تاکنون دانشکده موفق به چاپ دو نشریه «سوخت و ساز و فعالیت ورزشی» و «مدیریت و توسعه ورزش» گردیده است و اقدام لازم جهت چاپ و انتشار سومین نشریه در حوزه حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی با عنوان" قامت و آسیب ورزشی" در حال انجام است.
۱ | سوخت و ساز و فعالیت ورزشی | http://research.guilan.ac.ir/jmpa |
۲ | مدیریت و توسعه ورزش | http://research.guilan.ac.ir/jsmd |
تأسیسات و امکانات ورزشی
رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی با توجه به ماهیت برنامه درسی خود از دروس نظری و عملی تشکیل شده و جهت انجام تمرینات ورزشی و نیز به عمل رساندن آموختههای نظری لازم است تا دانشجویان علم را با عمل آمیخته نموده و آنچه را در کتب و کلاسهای درس میآموزند، در سالنها و مراکز مختلف ورزشی به عمل درآورند. در همین راستا و برای کلیه رشتههای ورزشی همچون فوتبال، والیبال، بسکتبال، شنا، دو و میدانی، تیراندازی، بدمینتون و . . . امکانات لازم و کافی در محیط دانشکده و دانشگاه آماده شده است.
ژیمنازیوم
در محوطه ۱۵ هکتاری دانشکده و در ضلع شمالی آن بنایی با مساحت ۱۴۹۵۵ متر مربع شامل محلهایی برای فوتسال، هندبال، بسکتبال، والیبال، کشتی، بدنسازی، ژیمناستیک، استخر شنای ۲۵ متری، تنیس روی میز همراه با امکانات جانبی همچون رختکن مربیان و داوران و انبارهای ورزشی به ارائه خدمات میپردازد.
زمین فوتبال
زمینی استاندارد به همراه پیست دو و میدانی و جایگاه ویژه تماشاگران و زمینهای مناسب والیبال و بسکتبال ساحلی به مساحت تقریبی ۲۱۰۰۰ متر مربع میباشد
سالن ورزشی شماره دو
با گسترش دانشکده طی سالهای اخیر و جذب دانشجویان نخبه و قهرمانان رشتههای مختلف جهت ادامه تحصیل در دورههای تحصیلات تکمیلی، سرمایهگذاری دانشکده در رشتههایی چون تیراندازی، کاراته، بدمینتون، تنیس روی میز و . . . باعث گردید در ضلع شرقی محوطه دانشکده سالنی به مساحت تقریبی ۸۰۰ متر مربع و با امکاناتی برای رشته های تیراندازی، تنیس روی میز و ورزشهای رزمی در سال ۱۳۸۸ ساخته شود.
سالنهای ورزشی فجر ۱ و ۲
حضور و فعالیت های علمی و اقامتی دانشجویان در مجتمع دانشگاه گیلان و سعی و تلاش دانشگاه در جهت گذران صحیح اوقات فراغت دانشجویان ساکن خوابگاهها، به همراه برگزاری بهینه ی دروس تربیت بدنی ۱ و ۲ کلیه دانشجویان سبب شد در این مجتمع زمین فوتبال و دو سالن سرپوشیده به مساحتهای ۱۸۰۰ و ۱۴۰۰ متر مربع شامل سالنهای فوتسال، هندبال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون و . . . در سال ۱۳۹۰ احداث شود.
همچنین در محوطه هر دانشکده نیز در محیط های مناسب با فراهم آوری بستر مناسب و تعبیه وسایل ورزشی این امکان فراهم شده تا دانشجویان در اوقات فراغت بتوانند از این امکانات بهره مند شوند. در همین خصوص، هر ساله برای بهبود سلامتی و گذران صحیح اوقات فراغت، مسابقات بسکتبال و والیبال بین دانشجویان دانشکده های مختلف برگزار می شود.
امکانات فراهم شده در مجموعه فضاهای دانشگاهی علاوه بر دانشجویان در اختیار اعضای هیأت علمی، کارکنان و خانواده های کارکنان دانشگاه نیز قرار می گیرد.