چرا خدا خواست واقعه عاشورا در ماه محرم باشد؟

03 09 2019
کد خبر : 4028036
تعداد بازدید : 226
خواست خدا وقوع حادثه عاشورا در ماه محرم نبوده تا از فلسفه آن سؤال شود، بلکه خواست خدا این بوده که این حادثه در ماه محرم واقع نشود، زیرا خداوند از وقوع جنگ و خونریزی در ماه‌های حرام از جمله محرم کلاً منع فرموده است.
 
یکی از سؤالاتی که پیرامون عاشورا مطرح می‌شود، این است که محرم جزو ماه‌های حرام است، پس چرا امام حسین(ع) در این ماه جنگ کرد؟ اصلاً فلسفه اینکه خدا خواست تا واقعه عاشورا در این ماه باشد،  چیست؟
پیش از اسلام در میان ماه‌های قمری چهار ماه(رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم) حرام بوده که در آن بر طبق سنت حتی در جاهلیت جنگ و خونریزی حرام و پیکار در آن زشت شمرده می‌شد و هر قبیله‌ای هم که با هم جنگ داشتند، مانند: اوس و خزرج که 120 سال با هم نزاع و پیکار می‌کردند، در این چهار ماه متارکه می‌کردند.
 
اسلام که یک دین اجتماعی بود، هر ادب و سنت ملی که مخالف با عقل و شرع نبود، حفظ می‌کرد، در دوره اسلام ماه‌های حرام مورد احترام تمام قبایل بود، جز آنکه بنی‌امیه چون بر کرسی ریاست نشستند، نه تنها آداب و سنن دین اسلام را محو کردند، بلکه آداب و رسوم ملی عرب را هم زیر پا گذاشتند، لذا مورخین عرب آن‌ها را از نژاد عرب نمی‌شناسند.
 
وقتی معاویه مرد و یزید بر اریکه قدرت تکیه داد، طی فرمانی به والی مدینه نوشت، حتماً از حسین ... بیعت بگیر و اگر از بیعت امتناع ورزید، گردنش را بزن و سرش را نزد من بفرست.
 
امام(ع) در شب 27 رجب با بیم و امید مدینه را به قصد مکه پشت سرگذاشت و پس از پنج ماه توقف در مکه، در روز هشتم ذی‌الحجه که حجاج برای رفتن به عرفات آماده می‌شوند، به این جهت که خون پاکش در مراسم حج در حال احرام در ماه حرام و در حرم امن الهی، توسط 30 نفر مأموری که حکومت برای ترور آن حضرت آماده کرده بود، به زمین ریخته و حرمت حرم امن خدا و ماه حرام شکسته نشود، مکه را به قصد کوفه ترک گفت و سر دو راهی کوفه راه را بر او بستند و او را به سوی کربلا بردند.
 
امام با آنکه علم به شهادت خود داشت، می‌خواست امیر و لشکر کوفه را در توجه به این ادب ملی و دینی نگاه دارد، بلکه برای حفظ سنن قدیمی و تاریخی یعنی احترام ماه محرم جنگ نکنند، ولی پسر مرجانه ابن زیاد احترام این ماه را نگاه نداشت و دستور داد در روز دهم محرم خون پاکیزه‌ترین نفوس قدسی را بریزند.
 
«عمر بن سعد» فرمانده سپاه یزید بن معاویه می‌خواست روز نهم محرم برخلاف نص صریح و اکید قرآن، مبادرت به جنگ کند و با حسین(ع) بجنگد، امام به منظور ممانعت از وقوع جنگ در ماه حرام، آیات مربوط به قدغن بودن در ماه‌های حرام از جمله ماه محرم را نوشت و به وسیله یکی از برادران خود، برای عمر بن سعد فرستاد که خداوند جنگ را در ماه‌های حرام قدغن کرده و اینک محرم‌الحرام است و شما که می‌خواهید با من در این موقع بجنگید، علاوه بر اینکه به روی یکی از مردان حق شمشیر می‌کشید، بر خلاف نص قرآن رفتار می‌کنید و من این حرف را از بیم کشته شدن نمی‌زنم، بلکه از این جهت یادآوری می‌کنم که عملی بر خلاف نص صریح قرآن به انجام نرسد.[4]
 
ولی عمر سعد کاری که کرد، جنگ را تا روز عاشورا تأخیر انداخت و در روز عاشورا به سپاه خود دستور داد: ای لشکر خدا سوار شوید و بهشت بر شما بشارت باد و آن گاه همراه تعدادی به طرف خیمه‌گاه ابی عبدالله الحسین(ع) جلو آمد و با پرتاب تیر حمله را آغاز کرد و به سپاه خود گفت: نزد امیر شاهد باشید، اول کسی که به حسین تیر زد من بودم.
 
بنابراین، این ابن زیاد و عمر بن سعد بودند که امام حسین(ع) را در کربلا محاصره کرده و جنگ را آغاز کردند و تلاش امام در جهت ممانعت از وقوع جنگ در ماه حرام در قلب آن از خدا بی‌خبران مؤثر نیفتاد، فلذا امام به دستور قرآن که می‌فرماید: ماه حرام در برابر ماه حرام (اگر دشمنان، احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید) و تمام حرام‌ها (قابل) قصاص است، هر کسی به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدی کنید و از خدا بپرهیزید...[6]، در صدد دفاع برآمده و از باب دفاع و مقابله به مثل با آنان جنگید، روی این حساب امام حسین (ع) در کربلا دفاع کرد نه جنگ.
 
با توجه به توضیحی که در پاسخ بخش اول پرسش داده شد، زمینه و مجال بررسی بخش دوم نمی‌ماند، زیرا نه تنها خواست خدا وقوع حادثه عاشورا در ماه محرم نبوده تا از فلسفه آن سؤال شود، بلکه خواست خدا این بوده که این حادثه در ماه محرم واقع نشود، زیرا خداوند از وقوع جنگ و خونریزی در ماه‌های حرام از جمله محرم کلاً منع فرموده است، این بنی‌امیه و عمّال حکومت آنان بودند که این حادثه تلخ و دلخراش را در ماه حرام به وجود آوردند و وقوع این حادثه تلخ در ماه محرم بر خلاف دستور خدا نشانه دیگری بر نفاق بنی‌امیه است.

دسته بندی :
خبرها
اخبار

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

02 06 2024

سمینار آشنایی با تفریحات آبی و ساحلی و پیشگیری از خطرات آن برگزار شد.

دانشکده تربیت­بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان با همکاری هیات نجات غریق و غواصی، هیات شنا، شیرجه و واترپلو و هیات قایقرانی استان گیلان در تاریخ دوشنبه 7 خرداد 1403 ساعت 11 تا 14 یک سمینار آموزشی-کاربردی با موضوع « آشنایی با تفریحات آبی و ساحلی و پیشگیری از خطرات آن » را در تالار معین دانشکده برگزار نمود. مدیریت سمینار توسط آقای دکتر جواد مهربانی، دکتر ابوذر جوربنیان (عضو هیات علمی دانشکده) و آقای فرامرز دباغ (مدرس دانشکده و عضو اجرایی هیات نجات غریق استان) و بخش­ها و مراحل اجرایی آن با همکاری آقای صلاح دستوم، خانم فاطمه سعیدی، آقای حسین محمدعلی زاده و اعضای انجمن علمی دانشجویی دانشکده انجام گرفت. مدرسان سمینار شامل آقایان امیر فلاح، فریبرز صیاد اوغلی و فرامرز دباغ (مدرسان فدراسیون نجات غریق و شنا و هیات­های استان) بودند. شرکت برای کلیه افراد رایگان بود. دریافت گواهی حضور نیازمند پرداخت مبلغ جزئی تعیین شد و اسامی متقاضیان آن­ها جهت صدور ثبت گردید. حدود  200 نفر از دانشجویان، فارغ التحصیلان، مربیان و علاقمندان در استان در سمینار شرکت نمودند. همچنین روئسای هیات­های مرتبط به همراه مدیران دانشکده در نشست تحلیلی-اجرایی حضور یافتند. سمینار شامل سه بخش بود: بخش زیربخش برنامه مدرسان ساعت اول آشنایی با تفریحات دریایی و ورزش­های آبی و ساحلی (غواصی، استند آپ پدل و..) امیر فلاح، فریبرز صیاد اوغلی 11 – 12 دوم آشنایی با روش­های پیشگیری از خطرات تفریحات آبی و ساحلی (غرق شدگی و..) فرامرز دباغ 12 - 13 سوم بخش پرسش و پاسخ جمعی شرکت کنندگان اعضای پنل: روئسای هیات­ها، مدیران دانشکده و مدرسان سمینار 13 – 14

30 04 2024

کتاب راهنمای آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی ارزیابی فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی منتشر شد.

کتاب راهنمای آزمایشگاه فیزیولوژی وزشی ارزیابی فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی، اثر تری هاوش و همکاران با ترجمه دکتر فرهاد رحمانی نیا استاد گروه فیزیولوژی ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان و الهام اکبرزاده و نیلوفر رضائی، دانش آموختگان دکتری فیزیولوژی ورزشی دانشگاه گیلان در 278 صفحه از سوی انتشارات طنین دانش منتشر شد. در میان رشته های متنوع علمی و حوزۀ علوم ورزشی نیز دانش فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی دستخوش تحولات اساسی شده و هم اکنون دنیایی از معارف در این رشتۀ علمی پیش روی علاقه مندان قرار گرفته است. کتاب حاضر یکی از تازه ترین آثاری است که در زمینۀ آموزش مهارت های مرتبط با امور اندازه گیری و ارزشیابی در آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی در سال 2016 توسط پژوهشگران ممتاز و نامداری در فیزیولوژی ورزش با تلفیق زمینه های نظری و کاربردی به رشتۀ تحریر در آمده است.                                                  روابط عمومی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی​​​​​​​

13 03 2024

پیام تبریک رئیس دانشکده

دکتر ارسلان دمیرچی، رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان؛ در پیامـی آغاز سال نـو را تبریـک گفت. متن پیام به شـرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم   یا مقلب القلوب و الابصار             یا مدبر اللیل و النهار  یا محول الحول و الاحوال        حول حالنا احسن الحال بهار از زیباترین مواهب الهی است که انعکاس روح لطیف طبیعت را به بشر نوید می دهد و تازگی و لطافت را در ضمیر انسان زنده می کند و مژده دگرگونی، نوآوری و طراوت را به ارمغان می آورد تا با امید دوباره تغییر، به سوی بهترین ها در مسیر بالندگی و توسعه حرکت کنیم. و اینک تقارن آغاز بهار با ایام سراسر برکت و سعادت ماه رمضان، هنگامه ی شور و شعف و شکفتن؛ شکفتن خجسته ی گل‌های ملکوت در باغ بارور هستی، شیرینی درک نوروز باستانی را برایمان دو چندان کرده. بدینوسیله ضمن قدردانی از تلاش خالصانه و زحمات، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال گذشته، آغاز سال نو، فرارسیدن بهار طبیعت و عید باستانی نوروز را خدمت شما تبریک عرض نموده و برایتان سلامتی، سعادت، نیک بختی و روزگاری خوش در سال جدید از ایزد منان خواستارم.     دکتر ارسلان دمیرچی                                                                                    رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ​​​​​​​