این کتاب مشتمل بر 4 بخش و 15 فصل با عناوین: ویژگی ها و نیازمندی های رشد دانش آموزان، کلیات و مفاهیم زیست حرکتی و ورزشی، شناخت یادگیرنده در دوره پیش دبستانی- دبستان و راهنمایی متوسطه، برنامه ریزی حرکتی و ورزش در مدارس، سازماندهی کلاس و محیط آموزشی و ... می باشد.
کتاب حاضر برای دانشجویان رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «تربیت بدنی در مدارس» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. این کتاب با استقبال معلمان، مربیان و علاقه مندان به تربیت بدنی و ورزش قرار گرفت؛ بطوریکه در زمستان 1392 برای هشتمین بار، تجدید چاپ گردید.