اساتید دانشگاه گیلان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با نماینده ولی فقیه در استان گیلان دیدار کردند .

21 12 2009
کد خبر : 3323550
تعداد بازدید : 98
جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه گیلان به مناسبت سالروز شهادت آیت ا... دکتر مفتح و (( روز وحدت حوزه و دانشگاه )) با آیت ا... قربانی نماینده محترم ولی فقیه در استان گیلان دیدار کردند .

در این دیدار آیت ا... قربانی ضمن عرض خوش آمد و خیر مقدم به اساتید دانشگاه گیلان ، به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پایگاه علمی مهم در کشور اشاره کرد و از  شهیدان مفتح و مطهری به عنوان پیش گامان وحدت حوزه و دانشگاه یاد نمود .

نماینده ولی فقیه در استان گیلان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع علم از منظر الهی پرداخت و گفت : دانشمند قوانینی که با تکوین الهی نوشته شده است را کشف می نماید و پرده از واقعیت های خلقت برمی دارد . وی افزود ، خداوند باری تعالی که خلقت را تکوین نمود هم او تشریع را تشریح نمود لذا قوانین و دستاوردهای علمی هیچ منافاتی با شرع ندارد و هیچ حکم خداوند با طبیعت و قوانین حاکم بر آن ناسازگار نیست .

 

امام جمعه رشت در بخش دیگری از سخنانش افزود : امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت حوزه و دانشگاه احساس نیاز می شود و بایستی نظریات علمی و کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی در دانشگاه ها و حوزه ها برقرار گردد . آیت ا... قربانی ادامه داد : در زمانی که اوج فعالیت نظریه پردازان کمونیستی و ماتریالیستی صورت می گرفت ، حضرت امام خمینی رضوان ا... تعالی علیه می گفتند ما حاضریم به یکی از تئوریسین های شما حقوق بدهیم تا بیاید و در حوزه نظریات ماتریالیسم را بیان کند تا ببینیم اینها چه می گویند ما هیچ هراسی از بیان نظریه ها و تئوری ها نداریم .

آیت ا... قربانی به برخی از وقایع اخیر در کشور اشاره کرد و گقت : همانگونه که بارها رهبر معظم انقلاب نیز گفته اند کرسی های آزاد اندیشی باید در دانشگاه صورت بگیرد و مباحث مختلف به صورت یک بحث علمی مطرح گردد اما بایستی دقت داشت که بحث آزاد اندیشی به یک بحث سیاسی و یا کشمکش جناحی تبدیل نشود . وی ادامه داد : در روزهای گذشته  50 نفری در یک جا جمع بودند و شعاری را دادند و بلافاصله رسانه های مختلف دنیا آن را منعکس کردند ولی این سیل عظیم ملت را منعکس نمی کردند و یا تعبیر غلط می کردند .

 

در ابتدای این جلسه رئیس دانشگاه گیلان روز وحدت حوزه و دانشگاه را بهانه ای دانست تا مجدد برای حوزه و دانشگاه یادآوری شود که این دو نهاد علمی بایستی بیش از پیش در کنار هم بوده و برای اعتلای ایران اسلامی مکمل هم باشند .

دکتر حاتم زاده در بخش دیگری از سخنانش گزارشی کوتاه از وضعیت علمی و ظرفیت های دانشگاه گیلان ارائه نمود و گفت دانشگاه گیلان به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی و پژوهشی استان گیلان و  یکی از دانشگاه های برتر کشور این آمادگی را دارد تا با کمک اساتید حوزه در برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی فعالیت اساسی و موثری داشته باشد و همچنین با همکاری و همفکری با سایر بخش ها در جهت رفع مشکلات استان و کشور گام بردارد .

 

در این جلسه سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان به بیان نظرات خود پرداختند .

دکتر هاشملو عضو هیأت علمی گروه ادبیات عرب با اشاره به نزدیکی محتوایی برخی دروس ادبیات عرب با دروس حوزه خواستار همکاری بیشتر حوزه با این گروه در جهت گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی شد .

دکتر افشار محمدیان ، عضو هیأت علمی گروه زیست شناسی با اشاره به احادیث معصومین علیهم السلام که علم را به دو بخش علم ابدان و علم ادیان تقسیم می کند گفت :  اگر چه چنین به نظر می رسد که دانشگاه ها در بحث علم ابدان فعالیت می کنند ولی دانشگاه به ویژه پس از انقلاب اسلامی بی توجه به علم الادیان نیست و برخی تصورات غلط گذشته که هنوز ممکن است برخی ذهنیت ها در باره آن باشد و دانشگاه را مروج بی دینی می دانند برطرف شود . وی افزود : بحث نظریه پردازی و ابراز عقاید و سلایق بایستی بیش از پیش در دانشگاه ها توسعه یابد .

 

دکتر شکرگزار  عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی در سخنانی به مسائل فرهنگی دانشگاه ها اشاره نمود و موضوع اسلامی کردن دانشگاه ها و تقویت مسائل فرهنگی را از موضوعاتی دانست که بایستی به آن توجه بیشتری معطوف شود .

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.