این کتاب به دو بخش تقسيم شده است که در بخش اوّل شامل مراحلي است که پژوهشگران قبل از تدوين پيشنهادها يا طرحهاي پژوهشي خود بايد مورد توجه قرار دهند و در بخش دوّم، قسمتهاي متفاوت يک پيشنهاده مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه کتاب
در اين کتاب رويکردهاي تلفيقي براي طراحي روشهاي پژوهش کيفي، کمّي و ترکيبي در علوم انساني و اجتماعي مطرح ميشود. افزايش توجه به پژوهش کيفي، پديد آمدن رويکردهاي ترکيبي و استفاده مداوم از صورتهاي سنتي طرحهاي کمّي، مقايسه اين سه رويکرد پژوهشي را ضروری نموده است .اين مقايسه با ملاحظات اولية مفروض هاي فلسفي هر سه رويکرد، مرور پيشينه، کاربرد نظريه در طرحهاي پژوهشي و تفکر دربارة اهميت نگارش واخلاقيات در پژوهش شروع مي شود . سپس، عناصر کليدي فرايند پژوهش اعم از تدوين مقدمه، بيان هدف مطالعه، شناسايي سؤالها و فرضیه هاي پژوهش و مطرح کردن روشها و شيوه هاي جمع آوري و تحليل دادهها مورد توجه قرار ميگيرد. در هر مرحله از اين فرايند، خواننده با رويکردهاي کيفي، کمّي و ترکيبي آشنا ميشود.
اين کتاب براي دانشجويان دورة تحصيلات تکميلي و اعضاي هيأت علمي که در زمينة آماده کردن طرح يا پيشنهاده براي تدوين يک مقالة علمي، پايان نامه يا رساله به کمک نياز دارند تدوین شده است . درسطحي گسترده تر، از اين کتاب ميتوان هم به عنوان کتاب مرجع و هم به عنوان کتاب درسي براي دوره هاي تحصيلات تکميلي در زمينة روشهاي پژوهش استفاده نمود .براي بهره گيري از اين کتاب، خواننده به آشنايي مقدماتی با روشهاي کيفي و کمّي نياز دارد .با اين حال براي کساني که در فرايند طراحي پژوهش به کمک نياز دارند، اصطلاحات تعريف میشوند و راهبردهاي توصيه شده مورد بحث قرار میگیرد . این کتاب مخاطبانی گسترده درحوزة علوم اجتماعي و انسانی دارد و در هر فصل نمونههايي از رشتههاي مختلف ارائه شده است .نمونهها از کتابها، مقالهها، پيشنهادههاي پژوهشي و پاياننامه ها گرفته شده اند و تلاش بر اين بوده که مطالب ارائه شده در برگيرنده علوم اجتماعي و انساني باشند .