سرپرست وزارت علوم،تحقيقات و فناوري : مهمترين پشتوانه خدمت به كشور علم و فناوري است

31 08 2013
کد خبر : 3305274
تعداد بازدید : 223
سرپرست وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري تاكيده كرده اند كه خدمت به مردم وظيفه اصلي دولت است ، از علم و فناوري به عنوان مهمترين پشتوانه خدمت در حوزه هاي مختلف ياد كرد.

  دكتر جعفر توفيقي در  اولين نشست روساي دانشگاهها و مراكز پژوهش و فناوري در دولت يازدهم كه بمناسبت تبادل نظر براي آغاز بهتر سال تحصيلي دانشگاهها در سازمان پژوهش  هاي علمي و صنعتي ايران برگزارشد با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري گفتمان علم را گفتمان مسلط جامعه قرار داده اند بر ضرورت تداوم مسير پيشرفت هاي علمي كشور با تكيه بر فرمايشات ايشان و عمل به  اسناد بالادستي تاكيد كرد.
وي افزود : مقام معظم رهبري در ديدار اخير با هيئت دولت دو اولويت اصلي كشور را،  "علم" و "اقتصاد" اعلام كردند و در اولويت اقتصادي نيز بر استفاده از توان علمي  نهادهايي نظير شركت هاي دانش بنيان تاكيد فرمودند.
دكتر توفيقي ضمن اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب در ديدار با هيئت دولت مبني بر تكميل زنجيره ايده تا محصول گفت : همان طور كه ايشان فرمودند بايد علم را به فناوري و  فناوري  را به محصول تبديل كرده و براي محصول نيز بازاريابي كنيم.
سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به خرسندي مقام معظم رهبري از وضعيت علمي كشور اين نكته را كه دانشگاهيان ما پرچم سربلندي كشور را برافراشته و اقتدار ملي و بين المللي كشور  را موجب شده اند مايه افتخار و غرور دانست.
وي گفت : در  تمام حوزه هاي  اقتصادي ، فرهنگي ، سياسي و نظامي اگر موفقيتي نصيب كشور شده به پشتوانه علم و فناوري بوده  و اين امر مسئوليت ما را در دانشگاهها و وزارت علوم سنگين تر مي كند.
دكتر توفيقي ضمن اشاره به اينكه دانشجويان مهمترين سرمايه هاي انساني كشور هستند بر ايجاد محيطي آرام ، توام با خرد ورزي ، آزاد انديشي و پرسشگري كه در اسناد بالادستي همچون سند اسلامي شدن دانشگاهها  آمده است تاكيد كرده و آن را نشانه اعتماد كامل كشور به فرزندان خود در دانشگاهها اعلام كرد.
سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اينكه در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه بر استقلال دانشگاهها  تاكيد شده گفت : ما به عنوان وزارت علوم بايد وظيفه سياستگذاري كلان  ، نظارت ، پشتيباني و ارزيابي را برعهده داشته باشيم و دانشگاهها در امور جاري خود استقلال داشته باشند .
وي گفت : زبده ترين افراد در دانشگاهها قرار دارند لذا ما بايد از توان اعضاي هيات  علمي براي تصميم سازي استفاده كرده و  با افزايش مشاركت آنان در فرايندهاي تصميم سازي ، كيفيت و اجراي مطلوب طرحها را تضمين كنيم.
دكتر توفيقي افزود : براي مثال آزمون نيمه متمركز دكتري براي دو  سال در دانشگاهها برگزارشد و الان مي توانيم با استفاده از نظرات اعضاي هيات علمي و دانشجويان و خرد جمعي براي تداوم يا اصلاح ان تصميم گيري كنيم .
سرپرست وزارت علوم با اشاره به اينكه نخبگان كشور در مراكز مختلفي نظير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، مجلس شوراي اسلامي ، معاونت علمي رياست جمهوري   و وزارتخانه هاي علوم و بهداشت و درمان در حوزه آموزش عالي و علم و پژوهش تصميم گيري كرده و بعضا فعاليت اجرايي نيز مي كنند بر لزوم هماهنگي و هم افزايي بيشتر اين مراكز تاكيد كرد.
وي گفت : در برهه اي از زمان گذشته ، دانشگاهها در حاشيه بوده و علم و فناوري كه محدود به آموزش مي شد در انزوا قرار  اشت ولي امروزه علم و فناوري گفتمان مسلط جامعه است لذا بايد با استفاده از اين فرصت براي تحقق اهداف آموزش عالي در اسناد بالادستي تلاش كنيم.
دكتر توفيقي افزود: در سياستهاي كلي نظام ، سند اسلامي شدن دانشگاهها و نقشه جامع علمي كشور 25سرفصل ، 140راهبرد و 600اقدام براي مجموعه آموزش عالي كشور پيش بيني شده است كه براي عمل به آنها مشاركت همه دانشگاههاو توجه به خرد جمعي لازم است.
سرپرست وزارت علوم ضمن تاكيد مجدد بر ضرورت تداوم دستاوردهاي امروز دانشگاهها و مراكز پژوهشي گفت : در چهار سال آينده بايد دانشگاهي داشته باشيم كه ماموريت گرا بوده و در راستاي رفع نيازهاي كشور حركت كند  و فارغ التحصيلان آن بيشترين تعداد شاغلان كشور بوده و بيشترين تاثير را در اقتصاد كشور داشته باشند.
وي اظهار داشت : با توجه به بحث كيفيت و انجام ارزيابي هاي دروني و بيروني بايد دانشگاههاي ما مسير خود را در كسب جايگاههاي بالا در رتبه بنديهاي جهاني ادامه داده و  در سطح دنيا طراز اول شوند.
دكتر توفيقي گفت : بايد در كنار استفاده از بودجه عمومي دولت تلاش كنيم راههاي ديگري براي افزايش درآمدهاي دانشگاه پيدا كنيم كه بحث ارتباط با صنعت يكي از اين مسيرها مي باشد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.