سیاست های پژوهشی دانشگاه در بیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان

23 10 2014
کد خبر : 3295852
تعداد بازدید : 227
روابط عمومی دانشگاه گیلان در ادامه گفتگوهای خود با مدیران دانشگاهی،با عنایت به دوبرابر شدن میزان بودجه پژوهشی دانشگاه نسبت به سال گذشته این بار در گفتگویی آخرین سیاست های کلی پژوهشی دانشگاه را از زبان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جویا شد که در ادامه متن این گفتگو تقدیم می شود.

 امروزه با توجه به ديدگاه های مدرن و جديد به مقوله پژوهش و اينکه پژوهش می بايست در راستای خدمت به جامعه و رفع نيازهای جامعه باشد، دانشگاه گيلان نيز بر اين اساس سياستهای کلی پژوهشی خود را بازنگری نموده و در حال تدوين سياستهای کلان پژوهشی و فناوری دانشگاه می باشد. اين سياستها در راستای اسناد بالا دستی نظام،  نظير سند چشم انداز و  نقشه جامع علمی کشور ، سياستهای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنيان خواهند بود.
جهت نيل به اين هدف کارهايی در دست اجرا می باشند که اهم آنها عبارتند از :
- تغيير و اصلاح برخی آيين نامه های داخلی دانشگاه نظير آيين نامه اعتبار ويژه (گرانت) اعضای هيات علمی ، که اساس آيين نامه جديد ، لزوم محصول محور بودن فعاليتهای پژوهشی (منظور محصولات پژوهشی قابل عرضه به جامعه می باشند) در دانشگاه و همچنين تشويق همکاران محترم هيات علمی به درگير شدن در پژوهشهای کاربردی و تقاضا محور می باشد.
- روانسازی و تسهيل در فرآيندهای اجرايی قراردادهای پژوهشی دانشگاه با جامعه ؛ از جمله آنها تسريع در فرآيند عقد قراردادهای پژوهشی و تسريع در گردش مالی آنها . لذا با توجه به برطرف شدن موانع اجرايی ، لازم است همکاران محترم هيات علمی فعاليتهای پژوهشی خود را از طريق مديريت کارآفرينی و ارتباط با جامعه دانشگاه به انجام برسانند و با توجه به اطلاع رسانی قبلی انجام شده ، از اول مرداد سال جاری به فعاليتهای پژوهشی خارج از چارچوب معاونت پژوهشی دانشگاه ، امتياز پژوهشی تعلق نمی گيرد.
- تشويق دانشکده ها و اعضای محترم هيات علمی به درگير شدن در پژوهشهای کاربردی و تقاضا محور در جهت برطرف نمودن نيازهای جامعه . در اين راستا با سازمانها و صنايع مختلف جهت تامين مالی پروژه های تقاضا محور و همچنين پايان نامه های دانشجويان تحصيلات تکميلی که در جهت حل مشکلات و نيازهای جامعه تعريف شوند ، توافق شده است و لازم است دانشکده ها در اين خصوص فعالانه مشارکت و همکاری نمايند و بدون همکاری دانشکده های دانشگاه ، اجرای اين مهم با اخلال جدی مواجه خواهد شد. همچنين باز پرداخت نيمی از بالاسری قراردادهای پژوهشی دانشگاه به دانشکده ها به منظور توسعه زيرساختهای پژوهشی دانشکده ها از جمله ساير موارد تشويقی می باشد. با توجه به ديدگاه های جديد در خصوص پژوهش ، به همکاران محترم هيات علمی ، خصوصا همکاران جوان هيات علمی توصيه می کنم ، امور پژوهشی و تحقيقاتی خود را در اين راستا برنامه ريزی نمايند و تعاملات علمی و پژوهشی خود را با جامعه افزايش دهند.
- به منظور شناسايی و هدايت استعدادهای موجود در دانشجويان (به عنوان يکی ديگر از ارکان پژوهشی دانشگاه ) و رشد و شکوفا نمودن خلاقيت و نوآوری در بين آنها و همچنين تشويق آنها به درگير شدن با پروژه ها و پايان نامه های کاربردی و تقاضامحور ، در دانشکده ها مراکزی تحت عنوان کانونهای شکوفايی خلاقيت و نوآوری در حال شکل گيری می باشد که وظايف آن حمايت مادی و معنوی از دانشجويان علاقه مند و استادان آنها به منظور ارائه ايده های کاربردی و تبديل آنها به محصول و در نهايت تبديل دانش آموختگان دانشگاه به کارآفرينان موفق در سطح جامعه می باشد.
- در آخر به منظور تکميل چرخه پژوهش و فناوری و تجاری سازی نتايج و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ، دانشگاه در شرف راه اندازی مرکز رشد می باشد . مرکز رشد عملا بستری خواهد بود برای ايجاد آمادگی تدريجی همکاران محترم هيات علمی و دانشجويان عزيز به تجاری سازی محصولات پژوهشی خود و ارائه به جامعه. واحدهای فناوری که در مرکز رشد دانشگاه تشکيل می شوند در صورت کسب موفقيت در رسيدن به اهداف خود ، به شرکتهای دانش بنيان تبديل شده و قادر خواهند بود توسعه پايداری هم برای خود و هم برای کشور فراهم نموده و در جهت توسعه اقتصاد دانايی محور در جامعه و رسيدن به يکی از اهداف نظام که همانا  اقتصاد مقاومتی می باشد ، حرکت نمايند.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.