معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم از افزایش 180 درصدی بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دولت دهم خبر داد

23 07 2013
کد خبر : 3305769
تعداد بازدید : 175
دکتر متکان در نشستی خبری گزارشی از عملکرد حوزه اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ارائه نمود و یکی از فعالیتهای انجام شده در حوزه آموزش عالی کشور را ایجاد پردیس شهدا دانست.

وی با اشاره به حماسه 8 سال دفاع مقدس و رشادتهای رزمندگان، بسیجیان و ارتشیان که توانستند با دیدگاه اعتقادی و اطاعت از ولایت و ولی امر زمان از کشور دفاع کنند گفت: در 22 دانشگاه پردیس یادمان شهدا افتتاح شده و 25 پردیس در حال اتمام و بهره برداری می باشد.
وی افزود: همچنین 18 دانشگاه برای ایجاد پردیس در دانشگاه هایشان در حال طراحی و برنامه ریزی هستند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم با بیان اینکه در اوایل دهه80 با مشکل مهاجرت دانشجویان در دوره کارشناسی به کشورهایی چون اوکراین، ارمنستان، بلاروس، مالزی و هند که تعدادی از این دانشگاهها از کیفیت بسیار پایین و حداقل امکانات برخوردار بودند روبه رو بودیم، تصریح کرد: در سال 85، تعداد 5 هزار دانشجو در کشور اوکراین در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند که این رقم اکنون با توجه به افزایش تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشورمان به کمتر از 50 نفر رسیده است.
دکتر متکان به صندلیهای خالی در مقطع کارشناسی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون می توانیم 250 هزار نفر دانشجو از کشورهای دیگر پذیرش کنیم.
وی ایجاد دانشگاه ها در مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی کشور را سبب تحول و توسعه کشورمان دانست و اظهار داشت: امکانات دانشگاهها چندین برابر شده و فضاهای فیزیکی، زیرساختها و نرم افزارها، امکانات آزمایشگاهی و دستاوردهای علمی به طور چشمگیری افزایش یافته است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم با اشاره به ایجاد دانشگاه های دخترانه در کشور که با استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مراجع و آیات عظام و خانواده های ایرانی روبه رو بوده است، افزود: چنین دانشگاه هایی در تمام دنیا وجود دارد و هم اکنون 13 دانشگاه دخترانه دانشجو پذیرش می کند و 4 دانشگاه از مهرماه 92 مجوز جذب دانشجو دریافت کرده و 13 دانشگاه هم برای راه اندازی در حال بررسی می باشد.
وی خاطر نشان کرد: تعداد مراکز آموزش عالی در سال 57،  223 دانشگاه و مرکز آموزش عالی بود که این تعداد در سال 84 به 1300 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و در سال 88 به 2159 و در پایان سال 91 به 2504 دانشگاه و مرکز آموزش عالی رسید که نشان از افزایش 11 برابری نسبت به سال مبدأ دارد.
دکتر متکان در خصوص بودجه بیان داشت: از ابتدای سال 91 بودجه ریزی به صورت عملیاتی انجام شده که این امر با مشارکت همکاران در حوزه بودجه و تشکیلات و 22 رئیس دانشگاه صورت پذیرفته است.
وی با اشاره به اینکه تحول عظیمی در بودجه دانشگاهها شکل گرفته تصریح کرد: بودجه آموزش عالی کشور به طور متوسط 50 درصد رشد داشته است.
رئیس کمیته خیرین وزارت علوم گفت: در سال 84 بودجه جاری دانشگاه های کشور 480 میلیارد تومان بود که این بودجه در سال 88 به 1402 میلیارد تومان و در سال 92 به 3925 میلیارد تومان افزایش یافته است، یعنی از سال 88 تا سال 92 شاهد رشد 180 درصدی بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بوده ایم.
وی درخصوص بودجه تملک دارائی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت:  سال 88 بودجه تملک دارائی دانشگاهها 448 میلیارد تومان بوده که این میزان در سال 92 به 1170 میلیارد تومان افزایش یافته است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم یکی از کارهای مفید انجام شده را ایجاد سازمان امور دانشجویان کشور دانست و تصریح کرد: چارت سازمانی وزارت علوم در 3 سال گذشته تغییراتی داشت که می توان به جدا شدن معاونت دانشجویی از آن و تبدیل آن به سازمان امور دانشجویان کشور و همچنین ایجاد مرکز جذب، مرکز نظارت و  ارزشیابی آموزش عالی، شبکه زنان دانشمند جهان اسلام و مرکز راهبری اتحادیه جهانی اساتید مسلمان اشاره کرد.
وی با اشاره به راه اندازی کمیته خیرین دانشگاهها گفت: برای راه اندازی این کمیته از تجربیات دانشگاه کاشان که در این حوزه بسیار فعال بود کمک گرفته شد.
رئیس کمیته خیرین وزارت علوم تأسیس جامعه خیرین دانشگاه ساز کشور، اخذ مجوز انتشار ویژه نامه خیرین آموزش عالی، جمع آوری اطلاعات خیرین و واقفین دانشگاهها که منجر به راه اندازی و رونمایی از سامانه اطلاعات خیرین و واقفین آموزش عالی کشور شد، نامگذاری و ثبت دو روز از روزهای سال به نام خیرین و واقفین آموزش عالی در تقویم دانشگاهی را از جمله اقدامات زیربنایی این کمیته برشمرد.
وی تعداد پروژه های ساخته شده و در حال ساخت با حمایت خیرین دانشگاه ساز را 125 پروژه با مساحتی بالغ بر 392690 متر مربع بیان کرد و افزود: از این تعداد 89 پروژه با مساحت 269500 متر مربع ساخته شده است.
دکتر متکان اظهار داشت: تعداد 36 پروژه با مساحت 123190 متر مربع در حال ساخت می باشد که از این تعداد 17 پروژه آموزشی با مساحت57320 متر مربع، 15 پروژه رفاهی با مساحت 50320 متر مربع و 4 پروژه کمک آموزشی با مساحت 15550 متر مربع می باشد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم در قبال هر میزان کمکی که خیرین به آموزش عالی داشته باشند 50 درصد هزینه آن طرح را پرداخت می کند گفت: کل مبلغ آورده خیرین آموزش عالی 1900 میلیارد ریال است و در سال 1391 وزارت علوم با حمایت از 17 پروژه خیرساز، مبلغ 6 میلیارد تومان پرداخت کرده است.
رئیس کمیته خیرین وزارت علوم با اشاره به بحث حمایت از فعالیت های دانشجویی تصریح کرد: در چهار سال گذشته هماهنگی با دانشگاهها به وجود آمد تا طرح ولایت در تابستان هر سال توسط سازمان بسیج دانشجویی برای 3000 دانشجو (1500 دختر و 1500 پسر) برگزار شود که در سال اول این طرح در دانشگاه شهید بهشتی و 2 سال در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و امسال نیز این طرح در دانشگاه صنعتی اصفهان (پسران) و دانشگاه شهرکرد (دختران) در حال برگزاری است.
دکتر متکان همچنین به حمایت از راهیان نور در سطوح بسیج اساتید و  دانشجویی اشاره کرد و افزود: وزارت علوم هماهنگی های لازم را با دانشگاهها در جهت انجام این فعالیتها بعمل آورده است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم به ایجاد سامانه جامع اتوماسیون در سطح دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری به نام سادا اشاره کرد و گفت: این سامانه ارتباط گسترده ای در کشور با دولت، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور و سایر نهادها دارد.
وی در ادامه افزود: وزارت علوم در سال گذشته توانست در  بین دبیرخانه دستگاه های اجرایی کشور مقام نخست را کسب کرد.
دکتر متکان در خاتمه درخصوص آموزش ضمن خدمت کارکنان در حوزه ستاد وزارت علوم خاطر نشان کرد: آموزش ضمن خدمت در سال 88 و طی سه سال قبل آن، 6400 نفر ساعت بود که این آموزش ها در فاصله سالهای 89 تا 91 به 240 هزار نفر ساعت افزایش یافته است.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.