معاون رئيس جمهور خبر داد: جزئيات تسهيلات دولت در اعطاي بورس بلاعوض به دانشجويان دکتري

26 08 2009
کد خبر : 3325051
تعداد بازدید : 69
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري جزئيات اعطاي پژوهانه يا بورس بلاعوض به دانشجويان دکتري را اعلام کرد و گفت: براي دانشگاههايي که عملکرد پژوهشي بهتري دارند امتيازات بيشتري در اعطاي پژوهانه قائل مي شويم.

صادق واعظ زاده صبح يکشنبه در نشست مطبوعاتي در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: از ابتداي تأسيس معاونت علمي و فناوري در فکر اين بوديم که به دانشجويان تحصيلات تکميلي به ويژه دکتري کمک کنيم تا نقش خود را در امر تحقيقات به درستي انجام دهند.

 

وي هدف از اجراي طرح کمک به دانشجويان دکتري در قالب پژوهانه را تسريع حرکت کشور به سوي چشم انداز بيست ساله در حوزه علم و فناوري، ارتقاء رساله هاي دکتري و نزديک کردن رساله ها به حل مشکلات کشور و توليد علم اصيل دانست.

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: بر اساس اين طرح، دانشجويان دوره دکتري پس از اينکه پيشنهاد رساله آنها به تصويب رسيد از اين پژوهانه مي توانند استفاده کنند.

 

وي اين پژوهانه را مانند بورس بلاعوض دانست و گفت: وزارتخانه هاي علوم و بهداشت پيشنهاد تعداد پژوهانه دانشگاههاي خود را با توجه به آمار دانشجويان دکتري و عملکرد پژوهشي دانشگاهها به معاونت علمي ارائه مي دهند و اين معاونت با توجه به منابع و بودجه اي که در اختيار دارد، تعداد دقيق پژوهانه را مشخص و مبلغ آن را تشخيص مي دهد.

 

واعظ زاده اظهار داشت: دانشگاهها با توجه به رتبه اعضاي هيئت علمي و عملکرد پژوهشي که دارند، پژوهانه دانشجويان دکتري  را دريافت مي کنند. يعني هرچه عملکرد پژوهشي دانشگاه بهتر باشد تعداد بيشتري از دانشجويان دکتري اين دانشگاه مشمول پژوهانه مي شوند.

 

وي اظهار داشت: براي اينکه کار اعطاي پژوهانه به دانشجويان دکتري به صورت منظمي انجام شود، سامانه الکترونيکي گسترده اي تأسيس مي شود تا اطلاعات و پيشرفت طرح را ثبت کند.

معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: شرط تداوم استفاده از اين مزايا پويايي علمي و تحصيلي، رضايت و تأييد استاد راهنماي دانشجويان است.

 

وي ادامه داد: دانشجوياني که از کمکهايي نظير بورس و حقوق از دستگاههاي اجرايي استفاده مي کنند نيز مي توانند مشمول طرح پژوهانه شوند اما به شرط اينکه مجموع تسهيلاتي که در اختيار آنها قرار مي گيرد از سقف سه برابر پژوهانه بيشتر نباشد.

 

واعظ زاده با بيان اينکه پژوهانه به صورت ماهيانه پرداخت نمي شود، گفت: پرداخت اين اعتبار به صورت کامل از محل اعتبارات معاونت علمي و فناوري است و با توجه به اعتبارات سالانه تعيين مي شود.

 

وي بودجه در نظر گرفته شده براي اجراي طرح پژوهانه در سال جاري را 200 ميليارد ريال دانست و گفت: اين طرح از ابتداي سال جاري اجرا مي شود و هدف اين است که اين اعتبار به تمام دانشجويان دکتري اختصاص يابد اما ممکن است نوعي رقابت و زبده گزيني نيز وجود داشته باشد و حداقل شرايطي را براي دانشجويان در نظر بگيريم.

 

معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: ميزان اعتبار پژوهانه براي دانشجويان در تمامي رشته ها يکسان است.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.