معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان: رتبه بندی ها ابزاری برای اصلاح مسیر و حرکت در راستای توسعه علمی است

14 04 2021
کد خبر : 3232707
تعداد بازدید : 55

با توجه به ارتقاء جایگاه دانشگاه گیلان به گروه اول رتبه‌بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور که بر اساس جدیدترین رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اعلام شده است روابط عمومی دانشگاه گیلان گفتگویی را با دکتر سید ضیاالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

لطفا در ابتدا یک مقدمه کلی در ارتباط با اهمیت رتبه بندی ها  در ایران و جهان ارائه دهید.

توجه به اهمیت برندسازی دانشگاه ها در عصر رقابتی و پیچیدة کنونی که رشد سریع مؤسسه های آموزش عالی و محوشدن مرزبندی های جهانی را سبب شده است، شناساندن برند یک دانشگاه به ذینفعانش اهمیت ویژه ای می یابد. بنابراین، ایجاد تمایز و خلق برند قدرتمند دانشگاهی در فضای رقابتی آموزش عالی، ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، بحث اندازه گیری ارزش ویژة دانشگاه در قالب نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

در دنیا سازمان‌ها و نظام‌های علم‌سنجی، مسئولیت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌ها را بر عهده ‌دارند. برخی از این نظام‌ها ملی و برخی دیگر نیز بین‌المللی است که این رتبه‌بندی‌ها نشان‌دهنده اعتبار آموزشی، علمی، پژوهش و اثرگذاری دانشگاه ها در جامعه است.

دانشگاه گیلان در طی سال های اخیر تلاش نموده است تا جایگاه واقعی خود را در نظام های مختلف بین المللی مانند تایمز، گرین متریک، لایدن، شانگهای و ... به خوبی نمایان کند که البته در بسیاری از آنها نیز توانسته است رتبه های درخور توجه ای در کشور و دنیا کسب نماید.

در داخل کشور پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه استنادی در کشور از طرف وزارت علوم جهت بررسی و ارزیابی فعالیت های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور است. علاوه بر آن isc اقدام به رتبه بندی دانشگاه های خارجی نیز نموده است که هر ساله نتایج اریابی داخلی و خارجی جداگانه اعلام می شود.

جایگاه دانشگاه گیلان در آخرین رتبه بندی ISC  چگونه است؟

بر اساس نتایج ارزیابی اعلام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال 1399، پس از بررسی 103 دانشگاه کشور بر مبنای شاخص های رتبه بندی مصوب وزارت علوم، دانشگاه گیلان در گروه اول این رتبه بندی(15-1) و در بین 15 دانشگاه برتر از کل دانشگاه های کشور (صنعتی و جامع) قرار گرفته است. در این دسته که بخش "درهمکرد" نامیده شده است، 10 دانشگاه جامع و 5 دانشگاه صنعتی کشور قرار دارند.

 

رتبه بندی صورت گرفته توسط ISC  با چه شاخص ها و سنجه هایی و با چه روش شناسی انجام گرفت؟

از اواخر سال 1398 با ابلاغ رسمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عملاً ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را با شاخص‌ها و معیارهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم آغاز کرد.

هرچند در طول ۱۰ سال گذشته رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور توسط گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام می‌شد اما در سال 1399 رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم با معیارها و شاخص‌های جدید و نیز روش‌شناسی کاملاً متفاوت نسبت به قبل و نیز با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزرات عتف توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) انجام گرفت و نتایج آن اعلام شد که بر اساس روش شناسی جدید، رتبه‌بندی دانشگاه های کشور در گروه‌بندی‌های کنونی، با توجه به معیارهای جدول زیر، آموزش(30%)، پژوهش(25%)، فناوری و نوآوری(20%)، بین الملل سازی(10%)، اثرگذاری اقتصادی(10%)، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات(5%)حاصل از عملکرد دانشگاه ها در سال های 1395 الی 1397 به دست آمده است. این معیارهای اصلی هر کدام به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم شده اند که عملکرد دانشگاه ها در هرکدام از آنها به صورت جداگانه و دقیق ارزیابی شده است.

 

تعداد شاخص‌های به کار گرفته شده در رتبه بندی جدید ۱۰۴ شاخص و زیرشاخص است که در جدول زیر بر اساس هر معیار اصلی نشان داده شده است. مثلا در معیار آموزش به شاخص های اعضا هیات علمی و مرتبه، کیفیت دانشجویان، نوآوری در آموزش، مهارت افزایی و اشتغال دانش آموختگان توجه شده است. در معیار پژوهش به دستاوردهای پژوهشی مانند مقاله، پایان نامه، نشریات و کتاب و میزان استناد به آنها، توجه ویژه ای شده است. در معیار فناوری به امور مربوط به تجاری سازی فعالیت های پژوهشی، ثبت اختراع، ارتباط با جامعه و صنعت و تعداد قراردادهای برون سازمانی و اشاره شده است. در معیار بین الملل سازی به شاخص هایی چون سفرها و فرصت مطالعاتی اشاره شده است.

وجه تمایز رتبه بندی جدید صورت گرفته نسبت به روش های قبلی چیست؟

هر چند تلاش و کوشش‌های بی نظیر تمامی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در رشد و شتاب علمی در عرصه‌های بین‌المللی به خصوص در سال‌های اخیر و همزمان با تشدید تحریم‌های بین المللی قابل تقدیر است، با این حال بر اساس اسناد بالادستی نظیر نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلان علم و فناوری ضرورت توجه و تاکید بر تمام ابعاد توسعه علمی و ماموریت‌های چند جانبه دانشگاه‌ها به خصوص تاکید به نقش و حضور دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در جامعه، اثر گذاری اقتصادی و اجتماعی، توجه به مهارت افزایی و کار آفرینی، توسعه و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، بین المللی سازی آموزش عالی و مشارکت‌های بین المللی در آموزش و پژوهش، تاکید به ترویج فرهنگ شاگرد‌پروری و مسایل فرهنگی و اسلامی و حضور پر رنگ اساتید و دانشجویان در کرسی‌های نظریه پردازی و غیره سبب می‌شود به مساله رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه‌ها به صورت متمایزی نگریسته شود.

بر اساس روش شناسی جدید و بر مبنای شاخص‌های مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم، اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است: اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام می‌باشد، خود اظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین محترم در دانشگاه‌ها به دست می‌آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم یا سازمان‌های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده می‌شود.

 

در سال 1399 چه تعداد دانشگاه ها و در چند دسته مورد ارزیابی قرار گرفتند؟

در رتبه بندی سال 1399، مجموعاً تعداد ۱۰۳ دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و بر اساس ماموریت هر یک دسته بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفته‌اند. همچنین تفاوت این دسته بندی با رتبه بندی سال‌های پیش، در دسته بندی دانشگاه‌های علوم کشاورزی به صورت مستقل می‌باشد.

نتایج رتبه بندی سال 1399 با توجه به تصمیم کارگروه تخصصی رتبه بندی بر اساس چند بخش مختلف از جمله دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های صنعتی، دانشگاه‌های علوم کشاورزی و هنر و نیز به صورت درهمکرد دانشگاه‌های جامع و صنعتی محاسبه و منظور شده است.

در هر بخش با توجه به نزدیک بودن امتیازات و نیز رتبه‌های دانشگاه‌ها انتخاب بازه‌های رتبه‌ای به جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شده و بر این اساس، همه دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی به صورت بازه مشخص محاسبه و اعلام شده است.

 

برای تمام دانشگاه‌ها و مووسات اموزشی و پژوهشی تحت عنوان "درهمکرد" یا کلی تا رتبه 60 بازه‌های 15 تایی تعریف شده است. دسته اول 15 دانشگاه اول بوده که با توجه به امتیاز کسب شده در بازه رتبه‌ای (۱5-۱) قرار دارند، دسته دوم ۱5 دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه‌ای (3۰-۱6) قرار دارند، دسته سوم ۱5 دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه‌ای (45-3۱) قرار دارند و دسته چهارم ۱5 دانشگاهی هستند که در بازه رتبه‌ای (6۰-46) قرار دارند و سایر دانشگاه‌ها در دسته پنجم و در رتبه 6۱+ قرار می‌گیرند.

 

برای تمام دانشگاه‌های جامع تا رتبه ۴۰، بازه‌های ۱۰ تایی تعریف شده است. دسته اول ۱۰ دانشگاه اول بوده که با توجه به امتیاز کسب شده در بازه رتبه‌ای (۱۰-۱) قرار دارند، دسته دوم ۱۰ دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه‌ای (۲۰-۱۱) قرار دارند، دسته سوم ۱۰ دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه‌ای (۳۰-۲۱) قرار دارند و دسته چهارم ۱۰ دانشگاهی هستند که در بازه رتبه‌ای (۴۰-۳۱) قرار دارند و سایر دانشگاه‌ها در دسته پنجم و در رتبه ۴۱+ قرار می‌گیرند.

و سخن پایانی؟

اساسا برای دانشگاه ها، رتبه بندی نباید به یک هدف تبدیل شود بلکه ابزاری است که دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را در طی مسیر پیموده شده راهنمایی کند و با اطلاع از نقاط قوت و ضعف خود امکان اصلاح مسیر و بخصوص حرکت در راستای توسعه علمی همه جانبه سازمان و در نتیجه کشور را مشخص نماید. تاکید می کنم که وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در هر جایگاه و رتبه موجب کاهش ارزش آنها نخواهد شد و قطعا با تاکید بر نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف قادر خواهند بود در مسیر ماموریت همه جانبه خود ادامه دهند.

در پایان هم از تمامی دانشگاهیان دانشگاه گیلان که تلاش های اثربخش آنان در بخش های مختلف منجر به ارتقاء جایگاه دانشگاه گیلان به گروه اول رتبه‌بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور شد صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان، بر نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب اثرگذار است

نشست هم‌اندیشی معاونین آموزشی دانشگاه‌های استان گیلان پیرامون درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس استان با حضور استادان مرتبط با این درس، در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست، تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان را لازمه نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب دانست. دکتر دوستار رئیس دانشگاه در این نشست، با تأکید بر ضرورت تبیین ارزش های حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان اظهار کرد: نسل جوانی که با آن مواجه هستیم جبهه، جنگ و بحران های کشور را ندیده و با اخبار مبهم از سوی دشمنان روبروست که آشناکردن دانشجویان با فرهنگ دفاع مقدس و توصیف ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس حائز اهمیت است. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اهمیت ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تصریح کرد: آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بهانه‌ای است که این ارزش ها بصورت شفاف در کلاس درس به دانشجویان منتقل شود. دکتر دوستار ضمن اشاره به ضرورت تجلیل از چهره‌های ماندگار دفاع مقدس در استان در راستای دوام ارزش های انقلاب گفت: با مشارکت رؤسای دانشگاه‌های استان و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشکده گیلان‌شناسی برای مستندسازی و جمع‌آوری آثار خاطرات رزمندگان و فرزندان آنان می‌توان چهره‌های نام آور در حوزه دفاع مقدس در استان را شناسایی و نسبت به گرامیداشت این سرمایه‌های ارزشمند در مناسبات مختلف، اهتمام ورزید. رئیس دانشگاه گیلان ضمن اعلام آمادگی برای برنامه‌ریزی ترویج ارزش‌های انقلاب در میان نسل جوان دانشگاهی، آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در گلزار شهدای انقلاب، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان و استادان، انجام پایان نامه و فعالیت‌های دانشجویی به‌ویژه دانشجویان رشته‌های هنر و معماری در حوزه دفاع مقدس و... را از مهمترین اقدامات دانشگاهی در جهت گرامیداشت و ترویج نمادهای انقلاب و دفاع مقدس دانست. دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به نقش دانشگاه در اشاعه فرهنگ و گفتمان انقلاب گفت: باتوجه به مصوبه آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس جزو دروس عمومی الزامی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تاکنون استادان نام ‌آشنایی نیز برای ترویج این درس زحمت کشیده‌اند. دکتر حبیبی با اشاره به اهیمت پاسداشت ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در نیمسال اول سال تحصیلی جاری، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس به حدود چهار هزار و نهصد دانشجوی گیلانی توسط 28 استاد مجوزدار تدریس شده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و بکارگیری استادان جدید نیز در حال انجام است.

30 06 2024

تأکید بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان در سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی

سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان تأکید کرد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت برنامه‌های پیشگیرانه در حفظ و تأمین سلامت روانی جامعه دانشگاهیان، تعامل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را با مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه مهم خواند و اجرای برنامه‌های نشاط محور در برهه‌های زمانی خاص و مبتنی بر تقویم روانشناختیِ نرخ مراجعه و مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان را ضروری برشمرد. رئیس شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان ضمن ضروری دانستن تعامل متقابل و مؤثر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با عملکرد و اهداف پیشگیرانه مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی، بر لزوم ارائه درس مهارت‌های زندگی و تکمیل کارنامه سلامت دانشجویان در فرایند ثبت نام تأکید کرد. دکتر دوستار همچنین اجرای طرح‌های مرتبط با حوزه و عملکرد مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه همچون طرح پات (پیشگیری از افت تحصیلی) و طرح خدا قوت (هدایت تحصیلی برای امتحانات) را بسیار مهم و مؤثر دانست. دکتر عذرا زبردست رئیس مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت نیم‌رخ روانی دانشگاه در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه نخست ۱۴۰۳ و همچنین گزارش مالی سال جاری ارائه کرد و سایر اعضای جلسه نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود پرداختند.

29 06 2024

دانشگاه گیلان در میان بهره ورترین دانشگاه ها از نظر انتشار مقالات بین المللی بر اساس اعلام پایگاه WOS قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بنابر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه گیلان رتبه 8 را در میان 22 دانشگاه جامع با قدمت بالای 40 سال در ایران بر اساس گزارش پایگاه وب آو ساینس، کسب نمود.  در این گزارش، دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.  بر اساس 16 شاخص مورد بررسی در این رتبه بندی که مربوط به مقالات منتشر شده در سال 2020 است، دانشگاه گیلان در شاخص های تعداد کل مقالات رتبه 8، تعداد مقالات نشریات Q1 رتبه 9، متوسط ضریب تأثیر رتبه 15، مجموع مقالات در ضریب تأثیر نشریه رتبه 8، مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 9، مقالات نمایه نیچر رتبه 8، هم انتشاری صنعت و دانشگاه رتبه 17، سرانه مقالات اعضای هیأت علمی رتبه 10، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات Q1 اعضای هیأت علمی رتبه 12، سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 14، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه اعضای هیأت علمی رتبه 11، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 12، سرانه مقالات نمایه نیچر رتبه 5 و در سرانه هم انتشاری صنعت و دانشگاه های اعضای هیأت علمی رتبه 19 را کسب کرده است.  

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.  

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومندی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومندی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد.  گفتنی است در پایان این مراسم از تعدادی استادان بسیجی تجلیل به عمل آمد. 

25 06 2024

رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان: اقتصاد، فرهنگ و روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر محمد دوستار طی گفتگویی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: با توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاد آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسید، انتخابات زود هنگام پیش‌بینی نشده‌ای را باید برگزار کنیم، اقدامات شایسته و بسیار خوبی که شهید آیت‌الله رئیسی انجام داده بود و ارتباط بسیار خوبی که با مردم توانست برقرار کند و نمود آن را در تشییع پیکر شهدای خدمت و ابراز احساسات مردم در مراسم‌ دیدیم لذا سطح انتظارات و توقعات مردم از ریاست جمهور ارتقا یافته است. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان در خصوص ملاک انتخاب رئیس جمهور اصلح، افزود: در انتخاب رئیس جمهور بعدی باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند نظر مردم را با مردمی بودن و سفرهای مختلف و سرکشی استان‌ها و حضور در شهرستان‌ها و پیگیری پروژه‌های مصوب مطالبات مردم را برآورد کند. رئیس دانشگاه گیلان در خصوص اولویت‌های امروز جامعه، گفت: مسائلی مانند تورم، اشتغال، مسکن باید از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی باشد، آیت‌الله رئیسی توانسته بود با سیاستگذاری مناسب در عرصه بین‌المللی اتفاقات خوبی در حوزه ارتباط با کشورهای همسایه و پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس وجهه مناسبی را برای کشور به ارمغان بیاورد که دستاورد اقتصادی آن به زودی شامل کشور می‌شود. دکتر دوستار در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد اصلح نقش آفرینی کنند؟ تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که تریبون دارند و مورد اعتماد مردم هستند به ویژه جامعه دانشگاهی در خصوص تبیین شاخص‌های فرد اصلح ا توجه به شرایط زمانی و مکانی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و غیره روشنگری کنند و اعلام کنند چه کسانی می‌توانند در این عرصه هدایتگر جامعه بوده و نقش آفرینی موثری داشته باشند و به مردم کمک کنند تا در انتخاب مناسب دقت لازم را مدنظر قرار دهند و بتوانند فردی اصلح، شایسته و مناسب این زمان انتخاب کنند تا ادامه دهنده مسیر شهدای خدمت باشد. وی تأکید کرد: جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و تشکل‌های دانشجویی و سیاسی نقش محوری در انتخابات دارند، می‌توانند از طریق برگزاری گفتگوها، میزگردها و مناظرات نقش مؤثر داشته باشند، در این راستا اولا باید تبیین شود که در عصر حاضر چه رئیس جمهوری با چه ویژگی‌هایی مناسب کشور ماست، همچنین نیازمندی‌های جامعه در عرصه‌های مختلف چیست که نیازمند این است دانشجویان و اساتید از طریق گفتمان تبیین لازم را داشته باشند. رئیس دانشگاه گیلان بیان کرد: دانشجوها و تشکل‌های سیاسی به خاطر اینکه به روز هستند بیشتر مورد اعتماد افراد هستند خانواده‌ها و اقشار مختلف به آنها مراجعه می‌کنند یا رسانه‌هایی در اختیار دارند، لذا باید تبیین و گفتگو در خصوص اهمیت مشارکت و ضرورت تحقق مشارکت حداکثری در عرصه داخلی و خارجی برای مردم و به خصوص رای اولی‌ها بازگو شود، علاوه بر این ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته تبیین شود تا مردم با آگاهی و بینش دقیق نامزد اصلح و مورد اعتماد را برای قوه مجریه انتخاب کنند. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشجویان با نگاه آرمانگرایانه‌ای که دارند سعی می‌کنند ایده‌آل‌ها را دنبال کنند و از این رو نقدها و چالش‌های موجود را هم بدون محافظه‌کاری بیان می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به نگرش علمی و بینش نظام‌مندی که دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه کسب می‌کنند برای حل چالش‌ها و بحران‌ها و نواقص راه‌حل‌های عالمانه و علمی با توجه به مطالب تخصصی که در دانشگاه کسب کردند، ارائه می‌دهند. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی زمینه ساز بسیاری از اتفاقات خوب هستند، دانشجویان می‌توانند در قالب تشکل‌ها، میزگردها، گفتگوها و مناظرات دیدگاه خود را مطرح کنند، لذا هر چقدر تشکل‌های دانشجویان فعال، اثربخش و هدفمندتر باشد زمینه مشارکت در انتخابات هم افزایش پیدا می‌کند. دکتر دوستار تصریح کرد: اگر تشکل دانشجویی بخواهد تریبون آزاد یا گفتمان پیرامون موضوع انتخابات داشته باشد، دانشگاه مقدمات لازم را برای تبیین انتخاب اصلح و تحقق مشارکت حداکثری فراهم می‌کند تا بتواند انتخابات پرشوری را با حضور پرشور جوانان آینده‌ساز رقم بزند زیرا تشکل‌های دانشجویی تحرک بخش در انتخابات هستند، جامعه را به حرکت در می‌آورند. در این دوره هم آمادگی لازم در دانشگاه وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن ابزار و امکانات لازم فرصت را برای تشکل‌های دانشجویی فراهم کند. رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: ملاک انتخاب اصلح و معیاری که بر اساس آن می‌توان انتخاب کرد شامل ویژگی‌های سلبی و ایجابی است یعنی فرد نباید شهره به فساد بوده یا رابطه باز باشد بلکه باید آدم جدی، پیگیر، کاردان و متخصص باشد البته بخشی از این‌ها از طریق هیئت اجرایی نظارت و شورای نگهبان انجام می‌شود و بخشی از آنها هم مثل جدیت، مردمداری، ساده زیستی، آشنایی به قوانین، تجربه، مدیریت اجرایی باید از ویژگی‌های برجسته و مورد توجه باشد، نکته بعدی این است که مطالبه الان مردم چیست؟ موضوعات اقتصادی، فرهنگی و بهبود روابط بین‌الملل در اولویت مطالبات مردم است ما باید افرادی را انتخاب کنیم که در این حوزه‌ها تجربه پیشین آنها نشان می‌دهد که موفق عمل کرده‌اند، بر اساس آن می‌توان پیش بینی کرد که می‌توانند موفق باشند و با تیم قوی، هماهنگ و جدی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نیاز مردم و جامعه را حل کنند. وی با بیان اینکه معیار انتخاب اصلح مطالبه مردم در عصر حاضر بوده لذا اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر دوستار بیان کرد: هر کسی که تریبون دارد مثل ائمه جماعات باید به تشویق مشارکت در این عصر حاضر بپردازند با مردم گفتگو کنند و همچنین اعزام سخنران، مبلغ به مساجد روستاها می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند، علاوه‌بر این فعالیت در عرصه مجازی توسط جوانان علاقمند که تبیین‌گر خوبی هستند، هم می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مجموع این عوامل مؤثر می‌تواند کمک کند تا با هم افزایی و هماهنگی زمینه انتخاب رئیس جمهور اصلح و تحقق مشارکت حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان در راستای رسالت خود جهت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و تبیین انتخاب اصلح اقدام به برگزاری نشست‌های گفتمان بین اساتید، تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، معیارهای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری می‌کند، همچنین با تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی هم گفت‌وگو شده تا نقش تبیین‌گری خود را انجام دهند و به عبارتی دانشگاه گیلان بدون گرایش خاصی از نامزدها، نقش تبیینی خود را مثل سنوات گذشته ایفا می‌کند.       منبع خبر: ایسنا

24 06 2024

حکم رئیس دانشگاه گیلان به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

حکم دکتر محمد دوستار به سمت رئیس دانشگاه گیلان در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد. شصتمین جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدمهدی طهرانچی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر محمد دوستار عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد به سمت رئیس دانشگاه گیلان انتخاب شد. شایان ذکر است دکتر دوستار 28 فروردین 1403 از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شده بود.