منا سبت های امروزشنبه ۲۱بهمن ماه ۸۵ هجری شمسی

10 02 2007
کد خبر : 3341715
تعداد بازدید : 98
برابر با 21 محرم سال 1428 هجري قمري و 10 فوريه سال 2007 ميلادي

51 سال پيش درچنين روزي - 21بهمن ماه سال 1334 هجري شمسي: عباس اقبال آشتياني از مورخان، اديبان و محققان برجسته ايران بدرود حيات گفت. عباس اقبال بعد از اتمام دوره تحصيلي در دارالفنون در مقام منشي هئيت نظامي ايران در سال 1304 شمسي به فرانسه سفر كرد. او در كنار اداي وظايف دولتي تحصيلاتش را تا اخذ درجه ليسانس ادامه داد اقبال آشتياني بعد از بازگشت به ايران در دانشگاه به تدريس پرداخت و به عضويت دائم فرهنگستان ايران در آمد. عباس اقبال بعد از مدتي مجله ادبي فرهنگي يادگار را منتشر كرد. او در تحقيقات خود از سبكي نو و در نويسندگي از نثري روان و ساده برخوردار بود. كتابهاي« تاريخ فعول، خاندان نوبختي، و مأموريت ژنرال گاردان به ايران» از آثار ارزشمند استاد عباس اقبال آشتياني بشمار مي روند.

28 سال پيش درچنين روزي - 21 بهمن ماه سال 1357 هجري شمسي: ميليونها تن از مردم مسلمان و انقلابي كشورمان براي تأييد حكم حضرت امام خميني رهبر فقيه انقلاب اسلامي در انتخاب اولين دولت نظام جمهوري اسلامي ايران راهپيمايي باشكوهي شركت كردند. در همين حال هزاران تن از كاركنان نيروي هوايي به مردم پيوستند و دولت غير قانوني بختيار را از بيم نابودي اعلام كرد. « امروز حكومت نظامي از ساعت 16:30 بعد از ظهر تا پنج بامداد برقرار خواهد بود.» حضرت امام خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي با صادركردن اعلاميه اي از مردم خواستند كه در خيابانها بمانند و به حكومت نظامي اعتنايي نكنند. ايشان حكومت نظامي را خدعه و خلاف شرع دانستند . در همين روز لشكر گارد شاهنشاهي به پادگان نيروي هوايي حمله كرد و در پي آن مردم مسلمان و انقلابي از سراسر ايران به ياري انقلابيون داخل پادگان شتافتند. بدين ترتيب جنگ مسلحانه در تهران آغاز شد و مردم ضربه نهايي را بر پيكر پوسيده نظام شاهنشاهي وارد آوردند وبه 2500 سال حكومت جابرانه سلطنتي پايان دادند.

998 سال پيش درچنين روزي - 21محرم الحرام سا ل 430هجري قمري:« ابو نعيم اصفهاني » حافظ قرآن مجيد و محدث برجسته در اصفهان در گذشت . اودر كودكي آموزش علوم قرآني را آغازكرد سپس به گرد آوري حديث پرداخت و از چهار صدو سي تن از علماي حديث اجازه روايت گرفت .از آثار متعدد ابو نعيم اصفهاني كه برخي از آنها در نوع خود كم نظيرند به « دلائل نبوّة، معرفَةُ الصَّحابه ، ذِكر اخبار اصفهان و معروفترين آنها حلية الَاَولياء» را مي توان اشاره كرد .

702 سال پيش درچنين روزي - محرم الحرام سال 726هجري قمري : «علاّمه مطهّر حلّي» فقيه نابغه علم شيعه و مجتعهد گرانقدر جهان اسلام به ديار باقي شتافت . وي فراگيري علوم ديني را در زادگاهش آغاز كرد و ادبيات عرب و علوم مقدماتي را متداول زمان را در نزد پدرش و محقق حلي آموخت. آوازه فضل وهوش ونبوغ فوق العاده وي آينده بسيار درخشاني را نوبد مي داد. مكتب درس علامه حلّي همواره از رونق بسيار برخودار بود و دانشمندان را به اين محفل علمي – ديني فرا مي خواند .ايشان صرف نظر از تربيت شاگردان فاضل كتابهاي متعددي نيز نوشته است كه از تلاش و پشتكار وي در عرصه داتش و اشاعه مباتي اسلام حكايت مي كند . كتابهاي «تّذكِرَةُ الفُقَهاء در فقه استدلالي ، كشفُ المُراد ، اَلقَواعِد و تَعبيرَةُ المُتِعَلّمين في اَحكامِ الدّين» درباره امامت و ولايت از آثار ارزشمند علامه مطهّرحلّي است.

1367 سال پيش درچنين روزي - 21محرم الحرام سال 61هجري ري قمري: «اَنس بن حارس كاهِلي» در حماسه عاشورا به درجه رفيع شهادت رسيد. از اودر برخي از منابع با نام« مالك انس كاهلي» نيز ياد شده است وي از صحابه حضرت رسول اكرم (ص) و از ياران با وفاي امام حسن وامام حسين عليهم السلام بود . مالِك بن انس از جمله افراد سعادتمندي بود كه شبانه با امام حسين (ع) ديدار كرد و به ايشان پيوست . اين مبارز مؤمن در دهم محرم با وجود كهولت سن پس از كسب اجازه از سالار شهيدان به ميدان رفت و تا آخرين قطره خون خويش به مبارزه بااكفار ادامه داد . سرور شهيدان حسين بن علي (ع) در حاليكه با چشمان گريان او را مينگريست فرمودند: «خداوند تو را اجر دهد اي شيخ ».

84 سال پيش درچنين روزي - 10 فوريه سال 1923 ميلادي : ويلهلم رونتگِن مكتشف آلماني و دانشمند علوم رياضي و فيزيك در هفتاد و هشتاد سالگي در گذشت . رونتگن در خانواده اي از طبقه نجبا بدنيا امد و در پايان تحصيلات در مقام استاد دانشگاه تدريس را آغاز كرد. رونتگن از همين ايام به تحقيقات گسترده درباره پرتوهاي مختلف پرداخت و سر انجام با كشف پرتو مجهول يا ايكس انقلابي در فيزيك و پزشكي پديد آورد. اين دانشمند فيزيكدان براي اين كشف مهم در سال 1901ميلادي جايزه نوبل فيزيك را دريافت كرد.

270 سال پيش درچنين روزي - 10 فوريه سال 1737 ميلادي : مُنتِسكيو فيلسوف و نويسنده فرانسوي در قرن 18 ميلادي بدرود حيات گفت . اواز جمله متفكراني بود كه افكار و عقايدش در انقلاب فرانسه تأثير بسيار عميق گذاشت. مُنتِسكيو تقريباَ از اولين كساني بود كه نظريه تجزيه قواي سه گانه را مطرح ساخت. از مهمترين آثار مُنتِسكيو« روحُ القَوانين و نامه هاي ايراني» را مي توان نام برد.        

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.