وزيرعلوم: وزارت علوم خواهان اجراي آيين‌نامه حمايت از دانشجويان دكتراست

10 03 2009
کد خبر : 3327031
تعداد بازدید : 71
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه بودجه وزارتخانه تا چند روز آينده به تاييد نهايي مي‌رسد، گفت : بودجه اجراي آيين‌نامه حمايت از دانشجويان دكترا هنوز تامين نشده است .


دكتر محمد مهدي زاهدي در حاشيه نشست هيات‌امناي دانشگاه فارابي (دانشگاه ايراني - سوري) در خصوص چگونگي اجراي آيين‌نامه حمايت از دانشجويان دكترا با بيان اينكه بودجه اجرايي شدن آيين نامه حمايت از دانشجويان دكترا هنوز تامين نشده است، گفت: در اين راستا يك تفاهم‌نامه شفاهي بين وزارت علوم و معاونت علمي رياست جمهوري صورت گرفته، اما در عمل به دليل اينكه اين تفاهم‌نامه شفاهي مكتوب نشده، آيين نامه نيز اجرايي نشد .

وي با بيان اينكه براي اجرايي شدن آيين‌نامه حمايت از دانشجويان دكتري بايد فكر ديگري صورت بگيرد، گفت: وزارت علوم خواهان اجراي اين آيين‌نامه است، چراكه اجراي آن براي كشور ضروري و به نفع دانشجويان دوره دكتراست و حمايت مالي از دانشجويان دكترا موجب مي‌شود كه آنها تمام فكر و ذهنشان به درس و تحقيقات متمركز شود تا مجبور نباشند كه هزينه‌هاي زندگي خود را تامين كنند .

وي افزود: اگر بتوانيم حمايت مالي از دانشجويان دكترا را عملياتي كنيم اين دانشجويان زودتر فارغ‌التحصيل و جذب بازار كار مي‌شوند و مي‌توانند به رشد علمي و توسعه فناوري در كشور كمك كنند .

وي در خصوص گزارش مصوبات جلسه كميته كنكور، گفت: اين كميته تا‌كنون مصوبات متعددي داشته است كه از جمله مي‌توان به مصوبات در زمينه برنامه‌ريزي در كنكور 88 اشاره كرد و همچنين از ديگر مصوبات كميته برنامه‌ريزي براي سال 89 است تا بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش تعداد امتحانات ملي و سراسري خود را اضافه كند و آموزش و پرورش نيز اين موضوع را پذيرفته است تا مقاطع و دروس مشمول اين امتحانات سراسري را افزايش دهد .

وي ادامه داد: همچنين براي ميزان تاثير معدل و سوابق تحصيلي داوطلبان در كنكور 89 نيز بايد منتظر ماند تا ديد چند درصد درس‌ها وارد طرح برگزاري امتحانات استاندارد ملي مي‌شود .

وي در خصوص سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آيا حذف كنكور تا سال 90 عملياتي است يا خير؟ گفت: كنكور مدنظر به معناي آنكه پذيرش تمامي دانشجويان در تمامي رشته‌ها بر اساس صرفا آزمون‌هاي استاندارد ملي باشد فكر نمي‌كنم حذف شود اما به عنوان وزارت علوم آمادگي كامل اجراي اين قانون را داريم .

وي در خصوص آخرين گزارش از كميته بررسي مدارك مديران فعلي و 23 سال گذشته كه با دستور رياست جمهوري در دستور كار وزارت علوم قرار گرفته است، گفت:‌در اين راستا از تمام دستگاه‌ها خواسته‌ايم كه آخرين مدارك تحصيلي مديران فعلي و سابق خود را ارسال كنند كه در اين راستا برخي دستگاه‌ها با وزارت علوم همكاري و مدارك مربوطه را ارسال كرده‌اند اما متاسفانه برخي دستگاه‌ها هنوز در اين زمينه همكاري نكرده‌اند و مدارك را نيز ارسال نكرده‌اند اما فعلا مصحلت نيست كه اسامي اين دستگاه‌ها ذكر شود و وزارت علوم در حال پيگيري است تا مدارك مديران اين دستگاه‌ها نيز ارسال شود .

وزير علوم در خاتمه در خصوص وضعيت بودجه وزارت علوم در سال 88، گفت: بودجه وزارت علوم تا دو سه روز آينده به تاييد نهايي مي‌رسد .

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.