وزير علوم: رويكرد وزارت علوم توسعه سرمايه‌گذاري در بخش تحصيلات تكميلي و پژوهش و فناوري است

02 03 2007
کد خبر : 3340890
تعداد بازدید : 75
دكتر محمدمهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در بيست و پنجمين سفر استاني هيئت دولت به استان گيلان، با حضور در آرامگاه ميرزا كوچك‌خان جنگلي، به وي و هم‌رزمانش اداي احترام نمود و سپس از بخش‌هاي مختلف دانشگاه و پارك علم و فناوري گيلان بازديد كرد.

    وزير علوم در جمع كارآفرينان پارك علم و فناوري گيلان با اشاره به سياست حمايتي دولت از رشد و توسعه پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت همه استانداران موظفند تا پايان برنامه چهارم توسعه مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري را در استانهايشان ايجاد كنند.    دكتر زاهدي در بخش ديگري از سخنان خود از امضاي تفاهم‌نامه‌اي با وزارت كار خبر داد و گفت: بر اساس اين تفاهم‌نامه وزارت كار پرداخت وام براي مبحث كارآفريني و اشتغال‌زايي زودبازده را برعهده گرفته و اصل مهم اين تفاهم‌نامه قبول ريسك‌پذيري پروژه‌هاي كارآفرين توسط وزارتين علوم و كار مي‌باشد. وي همچنين در جمع اعضاي هيئت علمي دانشگاه گيلان با اشاره به پيشرفت آموزش عالي كشور در دو دهه اخير و مقايسه شاخص‌هاي آموزش عالي نسبت به دوران قبل از انقلاب، اظهار داشت: با توجه به دو برابر شدن جمعيت كشور نسبت به سال 57 و همچنين پشت سر گذاشتن هشت سال دفاع مقدس، كمتر كشوري را مي‌توان يافت كه شاخص‌هاي آموزش عالي آن تا اين حد رشد كرده باشد.     وي در بخش ديگري از سخنان خود با اعلام اينكه، رويكرد ما گسترش و سرمايه‌گذاري بيشتر در بخش تحصيلات تكميلي و تحقيقات و فناوري است گفت: همه مسائل كشور به پژوهش ختم مي‌شود و با تأسيس شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري كه همه معاونان پژوهشي سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها عضو آن هستند، ظرفيت پژوهش كشور مشخص شده و با اعلام اين خبر به رئيس جمهور، ايشان درخصوص تأمين بودجه مناسبي در اين خصوص قول مساعد داده است. دكتر زاهدي با دعوت از دانشگاهيان براي حضور در صحنه و انجام پروژه‌هاي كاربردي براي حل مشكلات اساسي كشور اظهار داشت: ما براي عملياتي كردن تحقيقات كاربردي، در سيستم ارتقاي اعضاي هيئت علمي بازنگري كرده‌ايم و در كنار ارائه مقالات ISI، انجام پژوهش‌هاي كاربردي را نيز ملاك ارتقا قرار داده‌ايم. البته اين به معناي تسهيل ارتقاي اعضاي هيئت علمي نيست بلكه مي‌خواهم فقط رويكرد را تغيير داده و حالت كاربردي‌تري به آن بدهيم. وي در بخش ديگري از سخنان خود افزايش چشمگير بودجه آموزش عالي كشور در دو سال اخير را ناشي از اختصاص بودجه دانشگاه‌ها بر اساس سرانه دانشجويي دانست و اين روش را دقيق‌ترين و منصفانه‌ترين روش تخصيص بودجه به دانشگاه‌ها عنوان كرد.      همچنين وزير علوم در ديدار با دانشجويان دانشگاه گيلان، با بيان اين مطلب كه امروز علم و فناوري حرف اول را در جهان مي‌زند و همه مسائل درآمدزا به علم ختم مي‌شود گفت: موفقيت دولت در سال گذشته، مرهون توجه بيشتر به مسائل علمي بوده و اين گفتمان علمي است كه بايد به صورت همه جانبه در كشور جاري شود تا از نظر درآمدزايي به پيشرفت‌هاي بزرگي نائل شويم.    وي همچنين با اشاره به شگفتي‌آفريني جوانان كشورمان در موفقيت‌هاي علمي در سطح جهان و بخصوص علوم هسته‌اي اظهار داشت: در بحث هسته‌اي همين دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتراي كشورمان با هدايت استادان خود در ساخت قطعات و فناوري‌هاي هسته‌اي (كه از تكنولوژي بالايي برخوردار بوده و فقط در انحصار كشورهاي آمريكا و انگليس بود) چنان مهارتي از خود نشان دادند كه شگفتي دانشمندان هسته‌اي جهان را در پي داشت.      وزير علوم ضمن توصيه به دانشجويان در جهت خودباوري و تقويت اعتماد به نفس، با حمايت از فعاليت سياسي دانشجويان گفت: ما به شدت به فعاليت سياسي دانشجويان معتقديم و از آن حمايت مي‌كنيم ولي از ما انتظار نداشته باشيد كه در دانشگاه‌ها تشكل‌سازي نماييم و اين تشكل‌ها را بايد خود دانشجويان طبق قوانين موجود ايجاد نمايند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اعلام اينكه در دو سال اخير، تعداد انجمن‌هاي علمي – سياسي و تشكل‌هاي سياسي – دانشجويي رشد قابل توجهي داشتند اظهار داشت: ما توقع نداريم كه دانشگاه خانه احزاب سياسي باشد و تحت تأثير جريان‌ سياسي خارج از دانشگاه قرار گيرد. بلكه دانشگاه مي‌تواند شعور سياسي جامعه را جهت‌دهي و هدايت كند كه البته آن هم بايد رنگ و بوي علمي و آكادميك داشته باشد.      دكتر زاهدي با اعلام اينكه ان‌شاءا... در 50 سال آينده، توليد علم در كشورمان به حدي برسد كه ساير دانشمندان براي فراگيري آن ناچار به يادگيري زبان فارسي شوند. درخصوص گسترش آموزش عالي در تمام مناطق كشور اظهار داشت: يكي از وظايف اصلي وزارت علوم، رعايت عدالت آموزشي و گسترش مراكز آموزش عالي در تمام مناطق كشور است، البته در كنار آن بايد جذب اعضاي هيئت علمي و تأمين تجهيزات آموزشي را نيز بايد پيش‌بيني و تقويت نماييم. وي در بخش ديگري از سخنان خود با حمايت از گسترش مهندسي فرهنگي در دانشگاه‌ها، گسترش رشته‌هاي ميان رشته‌اي را گامي بلند در جهت اشتغال‌زايي و كاربردي كردن علوم قلمداد كرد و گفت: تاكنون يكصد و پانزده رشته ميان رشته‌اي كاربردي در بخش علوم انساني تعريف شده‌اند و با راه‌اندازي اين رشته‌ها در دو سال آينده، پيشرفت بزرگي در جهت كاربردي كردن رشته‌هاي علوم انساني مانند رشته حقوقIT و يا حقوق راه‌هاي دريايي و بيمه‌هاي دريايي (كه تاكنون متخصص در كشور نداشته) پديد مي‌آيد.    دكتر زاهدي در بخش ديگري از سخنان خود از عملياتي شدن بحث حوزه و دانشگاه خبر داد و گفت: حوزه‌ها توليدات علمي فراواني دارند كه اگر به طور آكادميك و قابل عرضه در سطح جهان عرضه شوند، فرهنگ و تمدن ايران زمين دوباره به دوره شكوفايي اسلامي بازمي‌گردد و ما در تعامل با حوزه‌ها در جهت اقدام عملي در اين خصوص هستيم. وزير علوم همچنين با اهداي لوح تقدير و هدايايي نفيس از خانواده شهدا و ايثارگران دانشگاه گيلان تقدير كرد.    

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.