وزير علوم در جمع كارآفرينان پارك علم و فناوري گيلان با اشاره به سياست حمايتي دولت از رشد و توسعه پاركهاي علم و فناوري و مراكز رشد اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت همه استانداران موظفند تا پايان برنامه چهارم توسعه مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري را در استانهايشان ايجاد كنند. دكتر زاهدي در بخش ديگري از سخنان خود از امضاي تفاهمنامهاي با وزارت كار خبر داد و گفت: بر اساس اين تفاهمنامه وزارت كار پرداخت وام براي مبحث كارآفريني و اشتغالزايي زودبازده را برعهده گرفته و اصل مهم اين تفاهمنامه قبول ريسكپذيري پروژههاي كارآفرين توسط وزارتين علوم و كار ميباشد. وي همچنين در جمع اعضاي هيئت علمي دانشگاه گيلان با اشاره به پيشرفت آموزش عالي كشور در دو دهه اخير و مقايسه شاخصهاي آموزش عالي نسبت به دوران قبل از انقلاب، اظهار داشت: با توجه به دو برابر شدن جمعيت كشور نسبت به سال 57 و همچنين پشت سر گذاشتن هشت سال دفاع مقدس، كمتر كشوري را ميتوان يافت كه شاخصهاي آموزش عالي آن تا اين حد رشد كرده باشد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اعلام اينكه، رويكرد ما گسترش و سرمايهگذاري بيشتر در بخش تحصيلات تكميلي و تحقيقات و فناوري است گفت: همه مسائل كشور به پژوهش ختم ميشود و با تأسيس شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري كه همه معاونان پژوهشي سازمانها و وزارتخانهها عضو آن هستند، ظرفيت پژوهش كشور مشخص شده و با اعلام اين خبر به رئيس جمهور، ايشان درخصوص تأمين بودجه مناسبي در اين خصوص قول مساعد داده است. دكتر زاهدي با دعوت از دانشگاهيان براي حضور در صحنه و انجام پروژههاي كاربردي براي حل مشكلات اساسي كشور اظهار داشت: ما براي عملياتي كردن تحقيقات كاربردي، در سيستم ارتقاي اعضاي هيئت علمي بازنگري كردهايم و در كنار ارائه مقالات ISI، انجام پژوهشهاي كاربردي را نيز ملاك ارتقا قرار دادهايم. البته اين به معناي تسهيل ارتقاي اعضاي هيئت علمي نيست بلكه ميخواهم فقط رويكرد را تغيير داده و حالت كاربرديتري به آن بدهيم. وي در بخش ديگري از سخنان خود افزايش چشمگير بودجه آموزش عالي كشور در دو سال اخير را ناشي از اختصاص بودجه دانشگاهها بر اساس سرانه دانشجويي دانست و اين روش را دقيقترين و منصفانهترين روش تخصيص بودجه به دانشگاهها عنوان كرد. همچنين وزير علوم در ديدار با دانشجويان دانشگاه گيلان، با بيان اين مطلب كه امروز علم و فناوري حرف اول را در جهان ميزند و همه مسائل درآمدزا به علم ختم ميشود گفت: موفقيت دولت در سال گذشته، مرهون توجه بيشتر به مسائل علمي بوده و اين گفتمان علمي است كه بايد به صورت همه جانبه در كشور جاري شود تا از نظر درآمدزايي به پيشرفتهاي بزرگي نائل شويم. وي همچنين با اشاره به شگفتيآفريني جوانان كشورمان در موفقيتهاي علمي در سطح جهان و بخصوص علوم هستهاي اظهار داشت: در بحث هستهاي همين دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتراي كشورمان با هدايت استادان خود در ساخت قطعات و فناوريهاي هستهاي (كه از تكنولوژي بالايي برخوردار بوده و فقط در انحصار كشورهاي آمريكا و انگليس بود) چنان مهارتي از خود نشان دادند كه شگفتي دانشمندان هستهاي جهان را در پي داشت. وزير علوم ضمن توصيه به دانشجويان در جهت خودباوري و تقويت اعتماد به نفس، با حمايت از فعاليت سياسي دانشجويان گفت: ما به شدت به فعاليت سياسي دانشجويان معتقديم و از آن حمايت ميكنيم ولي از ما انتظار نداشته باشيد كه در دانشگاهها تشكلسازي نماييم و اين تشكلها را بايد خود دانشجويان طبق قوانين موجود ايجاد نمايند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اعلام اينكه در دو سال اخير، تعداد انجمنهاي علمي – سياسي و تشكلهاي سياسي – دانشجويي رشد قابل توجهي داشتند اظهار داشت: ما توقع نداريم كه دانشگاه خانه احزاب سياسي باشد و تحت تأثير جريان سياسي خارج از دانشگاه قرار گيرد. بلكه دانشگاه ميتواند شعور سياسي جامعه را جهتدهي و هدايت كند كه البته آن هم بايد رنگ و بوي علمي و آكادميك داشته باشد. دكتر زاهدي با اعلام اينكه انشاءا... در 50 سال آينده، توليد علم در كشورمان به حدي برسد كه ساير دانشمندان براي فراگيري آن ناچار به يادگيري زبان فارسي شوند. درخصوص گسترش آموزش عالي در تمام مناطق كشور اظهار داشت: يكي از وظايف اصلي وزارت علوم، رعايت عدالت آموزشي و گسترش مراكز آموزش عالي در تمام مناطق كشور است، البته در كنار آن بايد جذب اعضاي هيئت علمي و تأمين تجهيزات آموزشي را نيز بايد پيشبيني و تقويت نماييم. وي در بخش ديگري از سخنان خود با حمايت از گسترش مهندسي فرهنگي در دانشگاهها، گسترش رشتههاي ميان رشتهاي را گامي بلند در جهت اشتغالزايي و كاربردي كردن علوم قلمداد كرد و گفت: تاكنون يكصد و پانزده رشته ميان رشتهاي كاربردي در بخش علوم انساني تعريف شدهاند و با راهاندازي اين رشتهها در دو سال آينده، پيشرفت بزرگي در جهت كاربردي كردن رشتههاي علوم انساني مانند رشته حقوقIT و يا حقوق راههاي دريايي و بيمههاي دريايي (كه تاكنون متخصص در كشور نداشته) پديد ميآيد. دكتر زاهدي در بخش ديگري از سخنان خود از عملياتي شدن بحث حوزه و دانشگاه خبر داد و گفت: حوزهها توليدات علمي فراواني دارند كه اگر به طور آكادميك و قابل عرضه در سطح جهان عرضه شوند، فرهنگ و تمدن ايران زمين دوباره به دوره شكوفايي اسلامي بازميگردد و ما در تعامل با حوزهها در جهت اقدام عملي در اين خصوص هستيم. وزير علوم همچنين با اهداي لوح تقدير و هدايايي نفيس از خانواده شهدا و ايثارگران دانشگاه گيلان تقدير كرد.
![](/documents/39059/2526466/616gilan.jpg/fe233762-63b3-127d-c0ea-b0efceaeae0e?t=1686786491584&download=true)
وزير علوم: رويكرد وزارت علوم توسعه سرمايهگذاري در بخش تحصيلات تكميلي و پژوهش و فناوري است
02 03 2007
کد خبر : 3340890
تعداد بازدید : 75
دكتر محمدمهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در بيست و پنجمين سفر استاني هيئت دولت به استان گيلان، با حضور در آرامگاه ميرزا كوچكخان جنگلي، به وي و همرزمانش اداي احترام نمود و سپس از بخشهاي مختلف دانشگاه و پارك علم و فناوري گيلان بازديد كرد.
دسته بندی :
خبرها